آموزش عکاسی با موبایل

نمی دانم شما روزهای اوج دوربینهای آنالوگ را یادتان میاید یا نه؟ همون روزهایی که گرفتن چهارتا عکس یادگاری و خانوادگی یک فرایند زمان بر بود و نیاز به هماهنگی داشت. اگه توی خانواده تان دایی، عمویی، خاله ای، پسر عمویی کسی را داشتید که از سر علاقه دوربینی خریده بود، احتمالاً یه خورده کارتان راحتتر بود، و احتمالاً حالا کلی از عکسهایی که با همان دوربین گرفته شده را دارید. اما اگر دارنده دوربین عکاسی یکی از آشنایان یا دوستان دورتان بود کار سختتر می شد. من یادمه اون روزها می شد دوربین اجاره کرد و خودم چند بار دوربین کرایه کردم، از آن دوربین های کامپکتی که به دلیل جدا بودن ویزور از عدسی معمولاً عکسها خیلی متفاوت با چیزی در می آمد که موقع عکاسی توی قاب دیده شده بود. پروسه درآوردن فیلم و بردنش به آتلیه و چاپ عکسها و کنجکاوی اینکه کدامشان سوخته و کدامشان نه هم بماند. بگذریم، از آن روزها اگر چه خیلی نگذشته، اما فرایند گرفتن یک عکس و انتشارش -البته همه اش به شکل دیجیتالی- چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد. و این امر به یمن کارایی بالای دستگاههای تلفن همراه میسر شده. حالا دیگه چه بخوایم چه نخوایم استفاده از امکاناتی که موبایل در اختیار ما قرار می دهد اجتناب ناپذیره و یکی از امکانات خوب و کاربردیش هم امکان تهیه عکس به راحتی و سرعت بالاست. ما در شاریوان علاوه بر تولید انواع محتوا، مقالات آموزشی کاربردی هم منتشر می کنیم و امیدواریم حاوی نکات خوبی برای شما باشد.

در این مقاله سعی دارم، برخی از اصول اولیه در عکاسی با موبایل را آموزش بدم که با رعایت آنها نتایج مطلوبتری بدست می آوریند. پس بی معطلی بریم سراغشان.


از خطوط مشبک gridlines کمک بگیرید

در دوربین همه موبایلها یک امکانی هست به اسم gridlines یا خطوط مشبک که شما در تنظیمات دوربین موبایلتان گزینه grid lines یا خطوط شطرنجی را روشن کنید. در این حالت مشاهده خواهید کرد صفحه موبایل به 9 قسمت تقسیم می شو



به چهار نقطه ناشی از انقطاع خطوط، نقاط طلایی گفته می شوند. گاهی می توان با قراردادن سوژه ای که از آن عکاسی می کنید در یکی از نقاط طللایی توجه بیننده را بیشتر به آن جلب کنید. همچنین این خطوط باعث می شوند کادر عکس شما به سه قسمت مساوی افقی و عمودی تقسیم شود. به کمک آن شما می توانید تناسب را در عکسهایی که می گیرید رعایت کنید. و یا خطوط ممتد سوژه را روی یکی از این خطوط قرار دهید. برای مثال، وقتی دارید از دریا عکاسی می کنید با قراردادن خط افق بر روی خط افقی پایین یا بالای خطوط شطرنجی عکس بهتری بگیرید. و یا اینکه در فضایی دیگر یک سوم بالای عکس را به آسمان اختصاص دهید. حتی در عکاسی پرتره هم می توانید سوژه (یا شخص مورد نظرتان را) متمایل به یک سوم راست یا چپ قرار دهید.



از فضای خالی نترسید

خیلی از ما موقع عکاسی سعی می کنیم، سوژه مورد نظرمان را وسط کادر قرار دهیم و سعی می کنیم با عناصر مختلف کادر را پر کنیم. این درحالی است که استفاده درست از فضای خالی می تواند تمرکز بیشتری روی سوژه صورت خواهد گرفت.



زاویه دید نامتعارف را بیابید

بطور معمول ما ایستاده عکس می گیریم و سعی می کنیم روبروی سوژه ها قرار بگیریم و در مواردی هم در همان حالت ایستاده در موقعیت دیگری قرار می گیریم، اما موبایل به دلیل سهولت استفاده و سبک بودن امکان عکاسی از زوایای نامتعارف را به می دهد. برای این کار بهتر است کمی تأمل کنید و سعی کنید دیگر زوایا را در ذهنتان مرور کنید و بعد سعی کنید آن را در موبایلتان مشاهده کنید و اگر مناسب بود عکس را بگیرید. یافتن زوایای نامتعارف گاه نتایج بسیار خوبی دارد و سوژه مورد نظر ما یا حتی کالا و محصولمان را زاویه ای متفاوت ارائه می دهد و همین ویژگی باعث جذابیت آن و تأمل مخاطبان مخاطبان می شود. گاهی زاویه نامتعارف را با کمی چرخاندن موبایلتان هم می توانید بدست بیاورید.



سوژه های نا متعارف بیابید

از یک غروب زیبا، آسمانی آبی با لکه های ابری پنبه ای، ساحل دریا و ... سوژه هایی هستند که تقریباً هر کسی را وسوسه می کنند دوربین موبایلش را فعال کند و چند عکس بگیرد. که البته طبیعی است و هیچ ایرادی هم ندارد، اما اگر می خواهید در آرشیو عکسهایتان تعدادی عکس متفاوت داشته باشید که گاهی آن را همراه با یک جمله یا متنی که نوشته اید منتشر کنید، کمی نگاهتان را وسیعتر کنید و بیشتر به اطرافتان نگاه کنید. گاه از پوست درختان، موجهای ریزی که به سنگ ریزه های کنار رودخانه می خورد، سایه های اشیاء روی دیوار و ... عکسهای ناب و متفاوتی می توان گرفت. لنز موبایلتان را محدود به قابها و سوژه های ثابتی که به ذهن همه می رسد محدود نمی کند.



به بازتاب اشیاء در آب توجه کنید

بازتاب اشیاء در آب می تواند جلوه های جذاب و عجیب ایجاد کند. وقتی پس از یک باران زیبای پاییزی هوس قدم زدن کردید و زدید بیرون، کمی هم به چاله های کوچکی که آب را در خود جمع کرده اند بیشتر توجه کنید. شاید آنها پیامی برای شما دارند و قصد دارند از زاویه و نگاهی متفاوت چیزهایی به شما نشان دهید، کمی تأمل کنید و با دقتی بیشتر ببیندشان. تصویر ابرها، شاخه درختان، ساختمانها، تیرهای چراغ برق و ... در چاله های کوچک آب گاه جلوه جذابتری دارند، موبایلتان را آمده کنید، شاید بتوانید با عناصری در همان اطراف قابی زیبا ثبت کنید.