/تحلیلی

راهنمای نهایی برای تولید محتوا (بخش دوم)

راهنمای نهایی برای تولید محتوا (بخش دوم)


فرآیند تولید محتوا

ما، بازاریابان، همچنان مشغول هستیم البته برای سیستم های ناکارآمد وقت نداریم. به همین دلیل است که ما برای هر کاری که انجام می دهیم فرآیندهایی ایجاد می کنیم. ابتدا یک سیستم طراحی می کنیم، آن را گسترش می دهیم، و زمانی که کارایی خود را از دست داد تغییرش می دهیم، سپس آن سیستم را بارها و بارها تکرار می کنیم تا نتایجی را که می خواهیم بدست آوریم. به هر کمپین بازاریابی که تا به حال انجام داده اید فکر کنید - وبینارها، پاسخگویی خودکار، نظرسنجی ها. هر کدام از آنها فرآیندی داشتند. تولید محتوا هم تفاوتی ندارد.

این مراحل را برای ایجاد محتوا دنبال کنید، حدس و گمان را حذف کنید و فضای ذهنی خلاقانه تری ایجاد کنید.

۱. تحقیقات سئو

ترسیم شخصیت خریدار شروع خوبی است٬ چون احتمالاً به شما ایده هایی در مورد موضوعاتی که باید بنویسید و اینکه چه سوالاتی ممکن است برای مخاطبان شما پیش بیاید، به شما می‌دهد. اکنون، باید ببینید که آیا این ایده‌ها می‌توانند در مقیاس بزرگ‌تری برای مخاطبان بزرگ‌تری اعمال شوند یا خیر. مطمئناً، نوشتن یک پست وبلاگ برای یک فرد‌‌‌ عالی خواهد بود، اما آیا این‌کار اتلاف انرژی نیست؟

تحقیقات سئو - که به تحقیق کلمات کلیدی معروف است - حجم جستجوی یک عبارت کلیدی خاص را به شما نشان می دهد و اینکه آیا ارزش سرمایه گذاری برای ایجاد یک محتوا در مورد آن را دارد یا خیر.

یک راه خوب برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی این است٬ برخی از سوالات احتمالی که شخصیت خریدار شما ممکن است بر اساس موانع و اهداف خود داشته باشد، یادداشت کنید. سپس، تحقیقی درباره کلمات کلیدی در مورد آن پرسش‌ها انجام دهید تا ببینید آیا افراد کافی به جستجوی آن‌ کلمات پرداخته‌اند یا خیر. یک قانون سرانگشتی این است که کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که قابل دستیابی هستند، به این معنی که حجم جستجوی ماهانه (MSV) و دشواری کلمات کلیدی مطابق با اعتبار دامنه شما باشند. زمانی که به تازگی وبلاگ نویسی را شروع کرده اید، تلاش برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی با حجم بالا برای شما خیلی خوب نخواهد بود.

قبل از اینکه جلوتر برویم، بیایید به توضیح سریع SEO بپردازیم:

یکی از عوامل مهمی که به شما کمک می کند تا در رتبه های بالای موتورهای جستجو بیایید، اعتبار دامنه است. اعتبار دامنه را با تعداد بک لینک هایی که به محتوای شما لینک می شود، بالا ببرید. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید یک منبع بزرگ از محتوایی داشته باشید که به اندازه کافی ارزشمند باشد و بتوان به آن ارجاع داد. این بدان معناست هر چه مدت زمان طولانی تری محتوای باکیفیت بنویسید، اعتبار دامنه شما بالاتر می رود و رتبه بندی آن برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی که شما را در صفحه اول گوگل قرار می دهند آسان تر می شود.

اگر هنوز کاملاً به آنجا نرسیده‌اید، بهترین کار این است که کلیدواژه‌های بلند و کم حجم را با کمترین میزان سختی کلمات هدف قرار دهید (<50) – دقت کنید، ما در مورد 200-1000 MSV صحبت می‌کنیم. این به شما بهترین شانس را در رتبه بندی برای کلمات کلیدی و ارائه محتوای خود در مقابل افراد بیشتری می‌دهد.

چند راه وجود دارد که می توانید در مورد کلمات کلیدی خود تحقیق کنید :

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند SEMRush یا Moz Keyword Explorer استفاده کنید.

کلمه کلیدی خود را در یک موتور جستجو تایپ کنید و پرس و جوهای خودکار را یادداشت کنید.

بخش جستجوهای مرتبط را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بررسی کنید.


۲. ایده پردازی

اکنون که تعیین کرده اید کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهید، زمان آن رسیده است که ایده های محتوا را مورد بررسی قرار دهید. تحقیقات HubSpot نشان می‌دهد که بهترین راه برای سازمان‌دهی محتوا از طریق خوشه‌های موضوعی است، به این معنی که یک صفحه ستونی طولانی و جامع بر اساس یک کلمه کلیدی ایجاد می‌کنید و بعد قسمت هایی از آن را به محتوایی که در موضوعات فرعی مرتبط ایجاد کرده‌اید (به پست‌های دیگر وبلاگ) پیوند می‌دهید.

مدل خوشه موضوعی طوفان فکری را بسیار آسان‌تر می‌کند، زیرا اکنون ساختاری دارید که باید دنبال کنید. شما می توانید از کلمه کلیدی اصلی خود به‌عنوان قطعه پایه استفاده کنید که آن موضوع را عمیقاً پوشش می دهد، مانند ... قرار‌دادن یک راهنما برای ایجاد محتوا. سپس، می‌توانید قطعات کوچکتری از متن ایجاد کنید. اینفوگرافیک‌ها، پست‌های وبلاگ، قالب‌ها - که به مخاطبان شما کمک می‌کند عمیق‌تر در موضوع غوطه‌ور شوند و کلمات کلیدی دم بلند را هدف قرار دهند.

اگر به ایده‌ها علاقه دارید، ممکن است بخواهید از کتاب‌هایی که خوانده‌اید، مطالعات صنعتی، سایت‌های رقیبتان یا جستجوهای مرتبط در SERP، الهام بگیرید.

هنگامی که تمام ایده های خود را به پایان رساندید، می توانید تقویم محتوای خود را توسعه دهید و شروع به کار کنید.

۳. نوشتن

من قصد دارم در مورد روند نوشتن صحبت کنم چون این کاری است که اکنون در حال انجام آن هستیم. تخصص شما در تولید محتوا ممکن است تولید ویدیوها ، گرافیک یا پادکست ها باشد. محتوا از هر نوعی که باشد، فرآیند تولید آن در برخی موارد تقریبا مشابه است.

از عناوین، توضیحات متا (چکیده محتوا) و سایر امکانات استفاده کنید تا مخاطبان خود را وادار به خواندن محتوایتان کنید. مزایای محتوای خود را درست در عنوان قرار دهید تا بدانند چرا باید آن را بخوانند.

چیزی منحصر به فرد ایجاد کنید. به سادگی اطلاعاتی را که در حال حاضر وجود دارد، ارائه ندهید در واقع توضیح واضحات ندهید. برای تاکید بر نکات خود، یک سبک منحصر به فرد را القا کنید یا به تحقیقات جدید استناد کنید.

به یک ایده پایبند باشید و از محتوای خود برای تقویت آن استفاده کنید. با تلاش برای توضیح چندین موضوع نیمه مرتبط در یک متن، خواننده خود را گیج نکنید.

به لحن خود وفادار بمانید٬ سعی نکنید مخاطب خود را با نثر شیوا یا دایره لغات گسترده تحت تاثیر قرار دهید، اگر آنها اینطور صحبت نمی کنند.

مختصر و واضح بنویسید. شما می خواهید که مخاطبان با شما ارتباط برقرار کنند و همه محتوای شما در خوانش اول بفهمند و مجبور نباشند که اصطلاحات تخصصی یا استعاره های گیج کننده را بررسی کنند.

۴. ویرایش

نحوه ویرایش کار خودتان (یا دیگران) یک فرآیند بسیار ذهنی است. ممکن است بخواهید در حین نوشتن ویرایش کنید، یا ممکن است چند روز صبر کنید و کار را با چشمانی تازه مرور کنید. ممکن است به گرامر اهمیت زیادی بدهید، یا ممکن است به دنبال یک عبارت محاوره‌ای باشید.

در هر صورت، مواردی وجود دارد که قطعاً باید هنگام اصلاح محتوای خود به آنها توجه کنید، مانند زبان واضح، جملات کوتاه و فضای خالی زیاد. در نظر بگیرید که یک همکار یا مدیر‌تان نیز‌ آن را بررسی کند.

برخی از ابزارهایی که در زبان انگلیسی به شما کمک می کنند زمان ویرایش خود را کاهش دهید عبارتند از Grammarly و Hemingway Editor .

۵. بارگذاری

اکنون که محتوای شما آماده است، باید آن را در جایی قرار دهید که افراد بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که محتوای دیجیتال را میزبانی می کند و به شما امکان می دهد آن را در وب سایت خود (یا هر جای دیگری در وب) نمایش دهید.

مزیت CMS این است که تمام محتوای شما را به هم متصل و آن را در یک مکان ذخیره می کند. بنابراین، می توانید به راحتی به یک صفحه فرود در مقاله وبلاگ خود پیوند دهید یا یک پیشنهاد محتوا را در یک ایمیل وارد کنید. نه تنها این، بلکه می توانید نتایج تمام محتوایی را که برای یک کمپین خاص ایجاد کرده اید تجزیه و تحلیل کنید که می تواند به ممیزی محتوا کمک کند. یک CMS شما را از داشتن یک سیستم بازاریابی محتوای ناهمگون نجات می دهد.

۶. انتشار

انتشار محتوا به سادگی کلیک روی یک دکمه است. بنابراین، چرا یک بخش در آن گنجانده شود؟ خوب، چون همیشه به این سادگی نیست. بله، شما می توانید بلافاصله پس از آپلود محتوای خود را منتشر کنید، یا می توانید با انتظار برای زمان بهینه، تاثیر آن را به حداکثر برسانید.

اگر تازه شروع به کار کرده اید، احتمالاً فورا روی انتشار کلیک می کنید، اما تأثیر زیادی روی مخاطبان شما نخواهد داشت. اما اگر به یک برنامه منظم انتشار متعهد شده باشید، مانند ارسال یک پست جدید در هر چهارشنبه، مخاطبان شما انتظار دارند که پست های منتشر شده در چهارشنبه ها را ببینند.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بر اساس روندها یا رویدادهای حساس به زمان منتشر کنید. برای مثال، اگر محتوایی درباره تعطیلات یا رویدادهای خاصی دارید، آن‌ها را در زمان‌های خاص خودشان منتشر کنید.

یک CMS به شما این امکان را می‌دهد که پست‌ها را برای تاریخ آینده و زمان خاصی زمان‌بندی کنید، بنابراین می‌توانید کلیک کنید، زمان‌بندی کنید و فراموش کنید.

۷. تبلیغ محتوا

در نهایت، نیاز به تبلیغ محتوایی است که ایجاد کرده‌اید. شما می توانید این کار را از طریق رسانه های مختلف از جمله رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و حتی تبلیغات پرداخت به ازای کلیک انجام دهید.

برای تبلیغ محتوای خود، به این فکر کنید که مخاطبان شما در چه کانال هایی هستند. آیا آنها در فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب هستند؟ هر کجا که ممکن است باشند، مهم است که آنها را در جایی که هستند بیابید و محتوای خود را در آن رسانه تبلیغ کنید.

علاوه بر این، همکاری با اینفلوئنسرها یا سایر برندها به شما کمک می کند محتوای خود را تبلیغ کنید و به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.


ابزارهای ایجاد محتوا

یک CMS به شما کمک می کند محتوای خود را مدیریت کنید، اما به شما در ایجاد آن کمکی نمی‌کند. اینجاست که ابزارهای تولید محتوا به کار می آیند. این ابزار مخصوصا اگر امکان استخدام نیروی کمکی ندارید مفید هستند. از GIF گرفته تا اینفوگرافیک، این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می‌کنند که بدون توجه به نوع محتوایی که می‌سازید، حرفه‌ای به نظر برسید.

۱. CANVA

Canva به شما کمک می کند تا برای هر پلتفرمی، از تبلیغات اجتماعی گرفته تا عکس های جلد فیس بوک گرفته یا اینفوگرافیک، طرح های زیبایی ایجاد کنید. این نرم افزار دارای قالب های زیبایی شناختی است که می توانید آن ها را با رنگ ها، تصاویر و متن ... به صورت رایگان سفارشی کنید.

۲. GIPHY

GIF جایگزین ایموجی ها به عنوان یک شکل کاملا عادی برای ایجاد ارتباط شده است و بنابراین راهی قابل قبول برای ارائه محتوا است. Giphy به شما این امکان را می دهد که میلیون ها گیف از پیش ساخته شده را در پایگاه داده آنها جستجو کنید یا حتی به صورت سفارشی را ایجاد کنید.

۳. VIDYARD

Vidyard یک پلت فرم میزبانی ویدیویی است که برای بازاریابان ساخته شده است. این نرم افزار به شما امکان می دهد ویدیوی خود را با افزودن متن یا دکمه های CTA، امکان تست، رونویسی، و دارای ویژگی های SEO سفارشی کنید.

۴. SurveyMonkey

SurveyMonkey یک پلتفرم پیشرو برای ایجاد نظرسنجی است. چرا ممکن است به چنین چیزی نیاز داشته باشید؟ زیرا یک بازاریاب خوب می داند که بازخورد مشتری برای یک کمپین بازاریابی موثر امری حیاتی است.

۵. MakeMyPersona

MakeMyPersona ابزار قدرتمند HubSpot است که شما را در فرآیند ایجاد شخصیت خریدار راهنمایی می کند. شما می توانید یک سند برای ارجاع در طول فرآیند تولید محتوای خود ایجاد کنید.

۶. Anchor

Anchor ابزار پادکست برای مبتدیان است. این ابزار رایگان، به شما امکان می دهد قسمت های نامحدود را ضبط و ذخیره کنید و در هر پلتفرمی آپلود کنید.


ایجاد یک طرح محتوا

محتوا در همه جایی وجود دارد، اما موفقیت آن به توانایی شما در تطبیق با رسانه‌ای دارد در آن قرار می‌گیرد. وقتی صحبت از پست گذاشتن در رسانه‌های مختلف است٬ باید بدانید که استفاده از هر رسانه‌ای برای همه به یک اندازه مناسب نیست.

محتوای رسانه‌های اجتماعی با محتوای وبلاگ متفاوت است. بنابراین، شما باید بدانید که چگونه آنچه خلق کرده اید را برای دستیابی به مخاطبان خود در جایی که هستند، مدیریت کنید.

بیایید به چند دستورالعمل برای به اشتراک گذاری محتوا در پلتفرم های مختلف بپردازیم.


محتوای رسانه های اجتماعی

ایجاد محتوا برای رسانه های اجتماعی هنر است و ارزش وقت شما را دارد زیرا ۲.۶ میلیارد کاربر در سراسر جهان در پلتفرم های رسانه های اجتماعی حضور دارند. بعلاوه، کسی که شما را در رسانه های اجتماعی دنبال می کند مانند یک سرنخ گرم است. آنها از قبل شما را دوست داشته اند و به آنچه می خواهید بگویید علاقه مند هستند. بنابراین، شما مخاطبان مشتاقی دارید که آماده تعامل با محتوای شما هستند.

۱. فیس بوک

از فیس بوک می توان برای ایجاد جمع‌های کوچک از طریق گروه های فیس بوک یا اشتراک گذاری با مخاطبان انبوه در صفحات فیس بوک استفاده کرد. وقتی صحبت از اشتراک‌گذاری محتوا می‌شود، پرسش‌ها و ویدیوها بیشترین تعامل را دارند.

۲. اینستاگرام

اینستاگرام بهترین گزینه برای به اشتراک گذاری تصاویر با کیفیت بالا و ویدیوهای کوتاه با شرح مختصر است. هشتگ ها تا زمانی که به حساب کاربری و کسب و کار شما مرتبط باشند، روی این پلتفرم به خوبی کار می کنند. استوری اینستاگرام روش جدیدی را برای تعامل با فالوورهای شما ارائه می‌کند، از نظرسنجی های سریع گرفته تا سوالات و ویدئوهای سریع.

۳. یوتیوب

یوتیوب 1.3 میلیارد کاربر دارد و همچنان در حال افزایش است. کاربران برای تماشای محتوایی از ویدیوهای DIY گرفته تا تقلید به این پلتفرم مراجعه می‌کنند. برخی از موفق‌ترین محتواها در این پلتفرم، راهنماهای نحوه کار، وبلاگ‌ها، بررسی محصول و ویدیوهای آموزشی هستند.

۴. TikTok

TikTok به یکی از محبوب ترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی در زمان ما تبدیل شده است. بیشتر بخاطر ویدیوهای سرگرم کننده و کوتاه شناخته شده است. می توان از آن برای تعامل با مخاطبان Millennial یا Gen Z خود استفاده کنید.

۵. توییتر

بهترین روش‌های توییتر شامل پیام‌های کوتاه، تصاویر پشتیبانی، هشتگ‌های مرتبط و ریتوییت‌ها است و البته، کامنت‌ها نیز برای جلب نظر مخاطبان شما بسیار مفید است.


محتوای وب سایت

محتوای وب سایت باید روی سه چیز تمرکز کند: شخصیت شما، کلمات کلیدی هدف و راه حل های شما. برخلاف محتوای وبلاگ ، کپی موجود در وب سایت شما باید بازدیدکنندگان را به روشی منسجم و طبیعی به راه حلی که ارائه می دهید راهنمایی کند. به محتوای وب مانند نقشه محصول خود فکر کنید.

مراقب باشید که بازدیدکنندگان را از طریق فیدهای رسانه های اجتماعی و سایر عناصر منحرف کننده دور نکنید. هنگامی که یک مشتری بالقوه را جذب کردید، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا آنها را در آنجا نگه دارید، و این کارکرد کلیدی محتوای وب سایت شما است.

مطالب وبلاگ

هدف از محتوای وبلاگ حمایت از کسب و کار شما با جذب افراد غریبه و آوردن سرنخ های واجد شرایط است. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان است که اغلب مستقیما با فروش مرتبط نیست، اما قدرت یک وبلاگ خوش ساخت در راستای درآمدزایی برای کسب و کارتان دست کم نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که بیشتر وبلاگ می‌زنند، ترافیک بیشتری دریافت می‌کنند و سرنخ بیشتری نسبت به آن‌هایی که این کار را نمی‌کنند، دریافت می‌کنند.

تجزیه و تحلیل محتوای شما

آخرین و مسلما مهمترین مرحله در تولید محتوا، تجزیه و تحلیل محتوای شماست. بدون داده، نمی توانید بدانید چه چیزی کار می کند یا چگونه آن را بهبود دهید.

چندین نقطه داده وجود دارد که می توانید هنگام تجزیه و تحلیل محتوای خود ردیابی کنید، بنابراین از اهداف خود به عنوان راهنما برای تنظیم برخی پارامترها استفاده کنید. هر آنچه که می خواهید با محتوای خود انجام دهید به شما در انتخاب معیارهای‌تان کمک می کند . هدف اولیه را که در مورد آن صحبت کردیم به خاطر دارید؟

آنچه شما تجزیه و تحلیل می کنید کاملاً به شما بستگی دارد، اما در اینجا چند ایده برای ردیابی معیارها وجود دارد:

بازدید از صفحه

تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید می کنند. برای پست‌های وبلاگ، به شما اطلاع می‌دهد که محتوای شما چند بار و توسط چند کاربر منحصر به فرد مشاهده شده است.

ترافیک ارگانیک

میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو می آید. این ترافیک بدون پرداختی است که از رتبه بالا در گوگل یا سایر موتورهای جستجو بدست می آورید.

نرخ پرش

درصد بازدید کنندگانی که پس از بازدید از یک صفحه سایت شما را ترک می کنند. این یک معیار مهم برای ردیابی است زیرا می تواند به شما اطلاع دهد که افراد علاقه مند به کلیک کردن بر روی پست های شما هستند، اما پس از کمی مطالعه آن محتوا احساس رضایت نکرده و صفحه را ترک می کنند.

نرخ های تبدیل

درصد بازدید کنندگانی که با یک CTA درگیر می شوند چه پیشنهاد محتوا باشد یا پر کردن فرم.

نرخ های تعامل

تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری، نظر یا به روش های دیگر با محتوای شما تعامل دارند.

رشد مخاطب

مشترکین یا سرنخ های جدید که از یک نوع محتوا ایجاد می شوند.

زمان در صفحه

مدت زمانی که کاربر در صفحه شما حضور دارد، خواه یک پست وبلاگ باشد یا یک ویدیو (برای محتوای ویدیویی این زمان ممکن است متوسط زمان تماشا باشد). مهم است که ردیابی محل خروج کاربران را دنبال کنید. آیا آنقدر در صفحه می مانند تا پست را بخوانند یا محتوا را مصرف کنند؟

کمپین های پولی

میزان ترافیکی که از کمپین های پولی وارد می شود. اگر از پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی حمایت مالی می‌کنید یا برای تبلیغات موتورهای جستجو هزینه می‌کنید، مهم است که میزان ترافیک ناشی از آن کمپین‌ها را پیگیری کنید.

تولید محتوا

تولید محتوا یک فرایند تکراری است که بازدهی فوق العاده ای برای مخاطبان شما دارد. هنگامی که فرآیند تولید محتوا را شروع کردید، می توانید کار خلاقانه ای ایجاد کنید که نه تنها مخاطبان را خوشحال می کند، بلکه باعث رشد کسب و کار شما نیز می شود.


منبع HubSpot