/تحلیلی

راهنمای نهایی برای تولید محتوا (بخش اول)


هر آنچه که باید در مورد ایجاد محتوایی جذاب و تعاملی بدانید.


اولین جایی که برای مشاوره تخصصی یا پاسخ به یک سوال سخت به آن مراجعه می کنید کجاست؟ حدس من گوگل (یا موتور جستجوی دلخواه شما) است. شما تنها نیستید — گوگل به تنهایی هر روز به بیش از چهار میلیارد جستجو پاسخ می دهد.

وقتی سؤالی را در نوار جستجو وارد می‌کنید، لینک هایی که در نتایج جستجوی شما بدست می آیند محتوا هستند. چه بدانید چه ندانید، شما به صورت روزانه محتوا مصرف می کنید.

محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره شماست. محتوا ما را در جریان اتفاقات می‌گذارد، به سؤالات ما پاسخ می‌دهد، باعث سرگرمی و لبخند ما می شود، تصمیم‌هایمان را هدایت می‌کند و موارد دیگر.

محتوا به شما کمک می کند تا مشتریان بالفعل و مشتریان بالقوه را جذب، درگیر و خوشحال کنید، بازدیدکنندگان جدیدی را به سایت خود بیاورید و در نهایت برای کسب و کار خود درآمد ایجاد کنید.

به عبارت دیگر، اگر محتوا تولید نمی کنید، پس شما پشت منحنی جا مانده اید .


تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند تولید ایده‌های موضوعی بصورت نوشتاری یا بصری است که برای مخاطب شما جذاب است و آن اطلاعات را به عنوان وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا قالب‌های دیگر برای مخاطبان در دسترس قرار می‌دهد.


انواع محتوا

برنامه ریزی محتوا و استراتژی

3. فرآیند تولید محتوا

4. ابزارهای ایجاد محتوا

5. ایجاد یک طرح محتوا

6. تجزیه و تحلیل محتوای شما

چرا محتوا مهم است؟

تولید محتوا، عمل بازاریابی درونگرایی (embound marketing) است. هنگامی که محتوا تولید می کنید، اطلاعات رایگان و مفیدی را برای مخاطبان خود ارائه می دهید، مشتریان بالقوه را به وب سایت خود جذب می کنید و مشتریان فعلی را از طریق تعامل با کیفیت حفظ می کنید.

همانطور که این آمار بازاریابی محتوا نشان می دهد، شما همچنین در حال ایجاد ROI عمده برای شرکت خود هستید:

بازاریابی محتوا 3 برابر بیشتر از بازاریابی سنتی سرنخ می آورد و 62 درصد هزینه کمتری دارد.

SME هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند، 126 درصد بیشتر از آنهایی که از بازاریابی محتوا استفاده نمی کنند، سرنخ دریافت می کنند.

61 درصد از خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم مطالعه یک وبلاگ توسط مشتری است.

شرکت هایی که بیش از 16 پست وبلاگ در ماه منتشر می کنند، 5/3 برابر ترافیک بیشتری نسبت به شرکت هایی که چهار یا کمتر پست در ماه تولید می کنند، دریافت می کنند.

محتوا برابر با رشد کسب و کار است. پس بیایید با انواع محتوایی که می توانید ایجاد کنید شروع کنیم و بعد استراتژی محتوای خود را مرور کنیم.










نمونه های تولید محتوا


  • وبلاگ

یکی از انواع تولید محتوا (نوعی که در حال حاضر مصرف می کنید) پست های وبلاگ است. وبلاگ ها برای آموزش، سرگرمی و الهام بخشیدن به مخاطبان شما از طریق کلام نوشته شده است.

  • پادکست

پادکست ها، یکی از انواع محتوای مورد علاقه من هستند مثل گوش دادن به رادیو یا پادکستی اختصاصی که میزبان مهمان دارد و مخاطب به آن ها علاقه داشته باشد بسیار جالب است .می توانید از گوش دادن چیزی یاد بگیرید

  • ویدئو

چه بخواهید در رسانه های اجتماعی و چه در یوتیوب ویدیو پست کنید، ایجاد یک ویدیو یکی از انواع تولید محتوا است که با گذشت سال ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. ویدئوهای کوتاه و بلند هر دو جایگاه خود را در استراتژی تولید محتوای شما دارند، بنابراین مهم است که بتوانید ایده هایی برای این نوع محتوا ارائه دهید.

  • گرافیک

در پست های وبلاگ خود یا در پست های رسانه های اجتماعی، ممکن است بخواهید تصاویر گرافیکی اصلی را پست کنید. اینها می توانند اینفوگرافیک، انیمیشن و غیره باشند. این نوع تولید محتوا معمولاً به یک طراح گرافیک یا حداقل یک ابزار طراحی گرافیک نیاز دارد تا به شما در انجام کار کمک کند.

  • پیشنهادات محتوا 

نوع دیگر محتوا، پیشنهادات محتوا است. اینها قالب ها، کاغذهای سفید، کاربرگ ها یا کتاب های الکترونیکی هستند که مخاطبان شما می توانند دانلود کنند. این محتوای دروازه‌دار است - به این معنی که مخاطبان شما باید برای دریافت آن اطلاعات خواسته شده را از طریق فرم ازسال کنند.

 

 

برنامه ریزی محتوا و استراتژی

شما نمی توانید خانه ای را بدون طرح اولیه، مجسمه ای بدون طرح، یا شرکتی بدون بیانیه ماموریت شروع کنید. بنابراین، تولید محتوا بدون برنامه خطر منحرف شدن از هدف را در پی خواهد داشت.

یک استراتژی محتوا شامل همه چیز است، از برند و لحن گرفته تا اینکه چگونه محتوای خود را تبلیغ می کنید و در نهایت آن را تغییر می دهید. بیایید گام به گام نحوه ایجاد یک برنامه محتوای را مرور کنیم.

 

اهداف محتوای خود را تعیین کنید

مانند یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید بر روی اهداف بازاریابی شما که در واقع برگرفته از اهداف کلی بیزینس شماست متمرکز باشد .

اهداف شما می تواند شامل جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت شما تا ایجاد سرنخ های بیشتر برای هر چیزی در این بین متغیر باشد البته تا زمانی که اهداف هوشمندانه باشند. برای مثال هدف افزایش ترافیک ارگانیک به وبلاگ تا 25 درصد در سه ماهه آینده.

پس از تعیین این موضوع، هر قطعه از محتوایی که ایجاد می کنید باید با هدف شما هماهنگ باشد و به نتیجه دلخواه شما کمک کند.

در مجموع، اول اهداف خود را مشخص کنید، سپس محتوای خود را ایجاد کنید.

یک خریدار پرسونا بسازید

ساختن یک استراتژی محتوا فراتر از در نظر گرفتن نوع محتوایی است که می خواهید ایجاد کنید. ابتدا باید بدانید که با چه کسی صحبت می کنید، چگونه می خواهید با آنها صحبت کنید و کجا آنها را پیدا کنید.

کلید ایجاد محتوای ورودی موفق این است که هر خواننده احساس کند مستقیماً با آنها صحبت می کنید.

تنها راه برای انجام این کار این است که با بازدیدکنندگان، سرنخ ها و مشتریان خود صمیمی شوید – باید آنها را مانند یک دوست قدیمی بشناسید. شما باید از موانع، نقاط دردناک، چالش‌ها و ترس‌هایشان آگاه باشید. به طور مشابه، شما باید بهترین نتیجه ممکن، راه حل رویایی و بزرگترین تخیلات آنها را درک کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که شما در حال بازاریابی برای انسان هایی هستید که تمایل به ایجاد ارتباط دارند.

در حالت ایده‌آل، می‌دانید و می‌توانید مستقیماً با هر فردی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کند صحبت کنید، اما نمی‌توانید. راه حل؟ یک شخصیت خریدار ایجاد کنید.

شخصیت خریدار شما شخصی است که می خواهید با محتوای خود به او دسترسی پیدا کنید. این شخصیت نیمه تخیلی به عنوان نماینده مخاطب هدف شما عمل می کند، یعنی افرادی که به احتمال زیاد از پیام شما سود می برند و مشتری می شوند.

ایجاد شخصیت خریدار به کمی تحقیق، حدس و گمان و اصلاح نیاز دارد. اما نتیجه نهایی یک تصویر واضح از شخصی است که می خواهید برای او بازاریابی کنید و کسی که با خوشحالی محتوای شما را مصرف می کند.

به سفر خریدار اعتماد کنید

اگر تا به حال سردرد داشته اید، اولین کاری که احتمالاً انجام داده اید این بوده است که علت آن را کشف کنید. شاید دچار کم آبی یا کمبود کافئین شده اید، یا شاید بیمار باشید. بعد از اینکه مشکل را تشخیص دادید، به سراغ راه‌حل‌ها می روید- کمی آب می‌نوشید، یک اسپرسو می‌خورید یا دارو مصرف می‌کنید. در نهایت، بین راه حل ها تصمیم می گیرید

این نمایشی از سفر خریدار است. هر یک از مشتریان احتمالی شما مسیری را برای رسیدن به یک راه حل دنبال می کند - این مسیر شامل مراحل آگاهی، بررسی و تصمیم گیری است. اما هر یک از مشتریان احتمالی شما در بخش متفاوتی از آن سفر هستند، بنابراین مهم است که از محتوای خود برای جذابیت در هر مرحله استفاده کنید.

با ایجاد محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار، اطمینان می‌دهید که هیچ بازدیدکننده‌ای از بین نمی‌رود و هر فردی که به سایت شما می‌آید احساس می‌کند اطلاعات مرتبط و مفیدی را دریافت می‌کند.

همچنین می‌خواهید قالبی را برای محتوای خود انتخاب کنید تا متناسب با هر مرحله از سفر خریدار باشد. یک بازدیدکننده جدید در مرحله آگاهی، دموی محصول شما را نمی خواهد، اما یک چک لیست سریع یا پست وبلاگ را می خواند که به آنها کمک می کند مشکل خود را بهتر درک کنند. یک مشتری در مرحله تصمیم گیری نیازی به دانستن همه راه حل های ممکن ندارد، آنها به مشاوره یا نسخه دمو نیاز دارند که به آنها نشان دهد محصول شما راه حل مناسبی است. سعی کنید همیشه مخاطبان خود را در هر جایی از سفر خریدارکه هستند ملاقات کنید.

در اینجا نمونه بهترین قالب های محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار ذکر شده است:

مرحله آگاهی : اوراق سفید، پست وبلاگ، چک لیست، برگه نکات، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، بازی، آزمون

مرحله بررسی: پادکست، وبینار، کاربرگ، ماتریس مقایسه، الگو

مرحله تصمیم گیر: نسخه ی دمو، نسخه آزمایشی رایگان، راهنمای محصول، مشاوره، کوپن

 

یک حسابرسی محتوا انجام دهید

چه مدتی بدون هیچ مسیر مشخصی محتوا تولید کرده باشید و چه یک استراتژی را همیشه دنبال کرده باشید، هر بخش بازاریابی می تواند از ممیزی محتوا بهره مند شود. فقط به این دلیل که شما با یک استراتژی مشخص شروع نکرده اید، به این معنی نیست که محتوایی که از قبل دارید در یک استراتژی قرار نمی گیرد.

ممیزی محتوا فهرستی از کارهایی است که قبلاً انجام داده اید و سازماندهی آن به گونه ای است که تحت برنامه محتوای جدید شما قرار گیرد.

این فرآیند ممکن است شامل بازنویسی باشد، یا می‌تواند پرکردن شکاف‌هایی در محتوا باشد که برای شخصیت شما و مرحله سفر مخاطب شما جذاب باشد.

در اینجا نحوه انجام ممیزی محتوای شما آورده شده است:

  • همه مطالب خود را در یک صفحه گسترده جمع آوری کنید.
  • ستون هایی را برای کلمات کلیدی هدف، شخصیت خریدار، مرحله سفر خریدار، قالب و موضوع اصلی ایجاد کنید، سپس آنها را برای هر قطعه محتوا پر کنید.
  • ستون‌هایی را برای معیارهای کلیدی خود اضافه کنید، مانند بازدید از صفحه، اشتراک‌گذاری، تعامل و غیره.
  • در نهایت، هر پست را بر اساس پست هایی خوب هستند و نیاز به ویرایش ندارند، پست هایی که نیاز به بهبود دارند، باید بازنویسی شوند یا می توانند با پست دیگری ادغام شوند، دسته بندی کنید.


در حالی که ممیزی محتوا ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما ارزش افزایش ترافیک و سرنخ را دارد

 

فرمت مناسب را انتخاب کنید

آن شخصیت خریدار را که ایجاد کردید به خاطر دارید؟ شما در حال تولید محتوا برای آنها هستید. این بدان معناست که شما باید محتوا را در قالبی تولید کنید که به آسانی و لذت توسط مشتریان احتمالی شما مصرف شود.

قالبی که انتخاب می کنید ممکن است یک پست وبلاگ، ویدئو، اشتراک اسلاید، گرافیک، کتاب الکترونیکی، اوراق سفید، پادکست یا هر چیزی که ذهن خلاق شما می تواند تصور کند باشد. این قالب تا زمانی که به شخصیت برند شما را حفظ کند، قطعا مفید خواهدد بود.

همچنین، لازم نیست برای هر محتوایی که ایجاد می کنید به یک قالب بچسبید. اما شما باید بتوانید محتوا را - در هر قالبی که باشد - با یک آهنگ ثابت ایجاد کنید. منظور من این است که یک سری پادکست ممکن است یک تاکتیک بازاریابی عالی باشد، اما اگر منابع (و حوصله) برای پایبندی به آن ندارید، ممکن است یک وبلاگ مسیر بهتری باشد.

در واقع تولید محتوای دیجیتال، فرآیند انتخاب قالب (معمولا دیجیتال)، و سپس استفاده از ابزارهای مناسب برای انتشار و تبلیغ محتوای خود به صورت آنلاین است.

هنگام انتخاب قالب محتوای خود از این سوالات به عنوان راهنما استفاده کنید:

این برای چه مرحله ای از سفر خریدار است؟

استفاده از این محتوا برای مخاطبان شما چقدر آسان است؟

پرسونای شما وقت خود را به صورت آنلاین بیشتر در کجا می گذراند؟

چه قالبی را می توانید بصورت یکپارچه ایجاد کنید؟

آیا می توانید این محتوا را در سطح کیفی رقابتی تولید کنید؟

 

 

 

انتخاب سازندگان محتوا

در این مرحله، شما آماده شروع تولید محتوا هستید، اما ابتدا باید تیم تولید محتوا خود را بسازید. برای شروع، نوع محتوایی را که می خواهید ایجاد کنید و نوع تولید کننده محتوا که برای تولید آن محتوا نیاز است را مشخص و دسته بندی کنید. در زیر یک لیست نمونه آورده شده است:

پادکست -- میزبان/تهیه کننده پادکست

گرافیک -- طراح گرافیک

وبینارها/مگنت های جذب سرنخ -- کارشناس جذب سرنخ

ویدئوها -- فیلمبردار/ویرایشگر

تولید کننده محتوای متنی

همانطور که می بینید، انواع مختلفی از تولیدکنندگان محتوا وجود دارد که باید آنها را برون سپاری یا استخدام کنید تا محتوای باکیفیتی تولید کنید که مخاطب شما را از بیننده به مشتری تبدیل کند. در بسیاری از سازمان ها، یک نفرمی تواند مسئول بسیاری از این محتواها باشد اما آن یک استراتژیست بازاریابی محتوا است. در حالی که داشتن یک نفر بعنوان استراتژیست بازاریابی محتوا ممکن است منطقی باشد اما انتظار اینکه یک نفر بتواند تمام آن محتوا را تولید کند منطقی نیست.

بهترین راه برای ایجاد محتوا، همکاری با فریلنسرها، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای افزایش دسترسی مخاطبان، و استخدام یک استراتژیست محتوا (یا ترجیحاً چندین نفر) است تا به شما در سازماندهی تولید محتوا کمک کنند.

ارتقاء محتوا

اگر کسی محتوای شما را نبیند، ایجاد این همه محتوای عالی چه فایده ای دارد؟ در یک دنیای عالی، هر بار که پست جدیدی منتشر می‌کنید، افرادی به سایت شما سرازیر می‌شوند. در واقعیت - به خصوص زمانی که تازه شروع به کار می کنید - باید افراد را به مصرف محتوای خود و حتی جذب آنها در فضای آنلاین ترغیب کنید.

از این رو چرا ارتقای محتوا به اندازه هر محتوایی که ایجاد می کنید برای استراتژی شما مهم است.

برنامه ارتقای شما باید توسط شخصیت شما هدایت شود. ببینید مخاطبان وقت خود را در کجا می گذرانند؟ چه زمانی از روز از یک پلت فرم خاص استفاده می کنند؟ هر چند وقت یکبار می خواهند محتوای شما را ببینند؟ آنها دوست دارند چه نوع محتوایی را مصرف کنند؟ چه موضوع ایمیل آنها را وادار به کلیک کردن می کند؟



تبلیغ محتوا بسته به رسانه متفاوت است و قوانین خاصی برای هر یک وجود دارد.

رسانه های اجتماعی

در حالی که رسانه های اجتماعی ابزاری برای ایجاد رابطه هستند، می توان از آن برای تبلیغ محتوا استفاده کرد . فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت همگی رسانه های عالی برای ایجاد و اشتراک گذاری محتوای مرتبط هستند. نکته کلیدی این است که آن محتوا را به گونه ای تغییر دهید که با پلتفرم مناسب باشد.

بازاریابی ایمیلی

ایمیل یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به مخاطبان به هر دلیلی، به ویژه برای تبلیغ محتوا است. دلیل آن این است که هر کسی در لیست ایمیل شما قرار دارد خودش انتخاب کرده که شما را ببیند و شما می توانید تضمین کنید که پیام های شما را دریافت خواهند کرد. بهتر از این، می‌توانید با ارسال محتوای مرتبط، نرخ باز کردن خود را بهبود ببخشید، به این معنی که آنها مشتاق خواندن هر چیزی هستند که شما از این طریق برای آنها ارسال می‌کنید.

تبلیغات پولی

پرداخت به ازای کلیک (PPC) به شما کمک می کند محتوای خود را از طریق تبلیغات هدفمند و پولی در مقابل مخاطبان جدید قرار دهید. این تبلیغات می توانند در رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو یا سایر وب سایت ها اجرا شوند. هنگامی که شخصیت خریدار خود را مشخص کردید، می خواهید مسیر پولی را طی کنید تا پول را برای هدف قرار دادن اشخاص بی علاقه هدر ندهید. هنگامی که مخاطبان خود را کاهش دادید، تبلیغات پولی می تواند بازدهی عالی را به همراه داشته باشد.

سندیکا

تبلیغ محتوای خود از طریق کانال های معتبر و شخص ثالث یک راه عالی برای ایجاد مخاطب است. برند شما را در مقابل چشمان (و کیف پول‌هایی) تازه قرار می‌دهد که در غیر این صورت با تلاش خود نمی‌توانید به آنها دست پیدا کنید.

استفاده مجدد از محتوا

وقتی محتوا را تغییر کاربری می دهید، از چیزی استفاده می کنید که زمان زیادی را صرف ایجاد و تبدیل آن در قالب های مختلف کرده اید تا بتوان آن را به طور گسترده مصرف کرد.

به آن به عنوان بازیافت فکر کنید. شما می خواهید زمان کمتری را صرف ایجاد و ارائه محتوای خود در مقابل مخاطبان خود کنید. به عنوان مثال، آن پست وبلاگی که در مورد آمار بازاریابی نوشتید می تواند به عنوان یک اینفوگرافیک یا حتی یک ویدیو عالی نیز باشد.

اگر چیزی را در یک قالب ایجاد کرده‌اید، سعی کنید به راه‌های دیگری فکر کنید که می‌توانید از آن اطلاعات استفاده مجدد کنید که ممکن است به همان اندازه مؤثر باشد.

به زودی میتوانید بخش دوم این مقاله را نیز  در بلاگ شاریوان مطالعه بفرمایید.