/تحلیلی

اهمیت بازاریابی محتوایی

با تولید و انتشار محتوای با کیفیت و مناسب محتوا، از دست دادن مشتریان بالقوه غیر ممکن خواهد بود.

اولین جایی که برای دریافت اطلاعات یا پاسخ به یک سوال مراجعه می کنید کجاست؟ حدس من Google است (یا موتور جستجوی دلخواه شما). شما تنها نیستید - Google به تنهایی روزانه به بیش از چهار میلیارد درخواست جستجو پاسخ می دهد.

وقتی سوالی را در نوار جستجو وارد میکنید، همه پیوندهایی که در نتیجه جستجوی شما ظاهر می شوند، محتوا هستند. در واقع چه بدانید یا نه، روزانه محتوا مصرف می کنید.

اخبار، پست های اینستاگرام، پست های وبلاگ، فیلم ها، GIF و هر نوع مطلبی محتوا به حساب می آید.

محتوا بخش عمده ای از زندگی روزمره ما را شکل می دهد و اجتناب از آن دشوار است. اما چرا ما به محتوا نیاز داریم؟ محتوا ما را آگاه می کند، به سوالات ما را پاسخ می دهد، سرگرممان می کند، ما را به خنده می اندازد، در تصمیم گیری ها راهنماییمان می کند و کلی موارد دیگر.

در کنار اینها محتوا به کسب و کارها کمک می کند تا نطرها و مشتریان را به خود جلب کنند. پس با محتوا آنها را جذب و خوشحالشان کنید، بازدیدکنندگان جدید به سایت خود بیاورید و در نهایت برای کسب و کارتان درآمدزایی کنید.

به عبارت دیگر ، اگر محتوا ایجاد نمی کنید ، پس از گود خارج هستید.

تولید محتوا در واقع فرآیند تولید ایده هایی است با موضوعی است که مورد علاقه خریداران و مشتریان شما باشند. به بیان دیگر ایجاد محتوای نوشتاری٬ تصویری٬ صوتی و ... پیرامون این ایده ها و در دسترس قرار دادن آنها برای مخاطبان خود در وبسایت و شبکه های اجتماعی. می توان گفت در این فرایند موارد زیر حائز اهمیت اند.

برنامه ریزی و استراتژی محتوا

فرآیند تولید محتوا

ابزارهای تولید محتوا

ایجاد یک برنامه محتوا

تجزیه و تحلیل محتوای شما

چرا محتوا برای کسب و کارها مهم است؟

ایجاد محتوا آخرین روش بازاریابی ورودی است. هنگام ایجاد محتوا، اطلاعات رایگان و مفیدی را به مخاطبان خود ارائه می دهید، مشتریان بالقوه را به وب سایت خود جذب می کنید و مشتریان فعلی را از طریق تعامل با کیفیت حفظ می کنید. بازاریابی محتوایی به نسبت بازاریابی سنتی دارای سه برابر بازدهی مفید است و 62٪ هزینه کمتری دارد.

کسب و کارهای کوچک و متوسطی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند 126٪ بیشتر از آنهایی که استفاده نمی کنند پیشرفت دارند. چرا؟ چون بر اساس آمارها 61٪ از خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم مطالعه وبلاگ توسط مشتری است. شرکت هایی که ماهانه بیش از 16 پست وبلاگ منتشر می کنند سه و نیم برابر بازدید بیشتر نسبت به کسانی که ماهانه چهار یا تعداد کمتر پست منتشر می کنند دارند.

محتوا تأثیر مستقیمی بر رشد تجارت دارد. بنابراین ، بیایید با استراتژی درست تولید محتوای خود را شروع کنید.

برنامه ریزی و استراتژی محتوا

تقریباْ ساخت هر خانه یا حتی مجسمه ای بدون طرح اولیه غیره ممکن است. تولید محتوا هم همینطور، اگر هیچ برنامه ای برای ایجاد محتوا وجود نداشته باشد شما از هدف خود دور خواهید شد.

یک استراتژی محتوا شامل همه چیز از معرفی برند و لحن گرفته تا چگونگی تبلیغ و در نهایت استفاده مجدد از آنهاست. بیایید چگونگی ایجاد طرح محتوایی خود را گام به گام بررسی کنیم.

اهداف محتوای خود را مشخص کنید

مشابه یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید متمرکز بر اهداف بازاریابی شما باشد (که به نوبه خود باید از اهداف کسب و کار شما ناشی شود).

اهداف شما می تواند جذب بازدیدکننده بیشتر از سایت یا صفحات اجتماعی شما یا افزایش تولید باشد - به شرطی که اهدافتان هوشمندانه باشد. به عنوان نمونه ای از این نوع اهداف می توان به افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت به میزان 25٪ در سه ماهه آتی اشاره کرد. پس از تعیین این موضوع، هر محتوای ایجاد شده باید با هدف شما همسو باشد تا در دستیابی به نتیجه دلخواه شما کمک کند. خیلی خلاصه اش یعنی، اول اهداف را مشخص کنید، سپس محتوای تولید و منتشر کنید.

کاراکتر مخاطبانتان را مشخص کنید

مشخص نمودن استراتژی محتوا بیش از تولید بی هدف انواع محتوا اهمیت دارد. در گام نخست باید بدانید با چه کسی صحبت می کنید، چگونه می خواهید با آنها صحبت کنید و کجا آنها را پیدا کنید. راز ایجاد محتوای خوب و موفقیت آمیز این است که مخاطبان اصلی شما احساس کنند مستقیم با آنها صحبت می کنید.

تنها راه برای انجام این کار این است که با مخاطبان و مشتریان خود صمیمی شوید - شما باید آنها را مانند دوستان قدیمی خود بشمارید. باید از موانع، نقاط درد، چالش ها و ترسهای آنها آگاه باشید. به همین ترتیب، شما باید نتایج ممکن، راه حلهای رویایی و بزرگترین تخیلات آنها را درک کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شما در حال بازاریابی برای انسانهایی هستید که می خواهند ارتباط برقرار کنند. در شکل ایده آل، شما می بایست مستقیماً با هر شخصی که از وب سایت شما بازدید می کند صحبت کنید، اما این غیره ممکن است. پس راه حل چیست؟

شخصیت (کاراکتر) مخاطبانتان را ترسیم کنید.

مخاطب شما شخصی است که می خواهید با محتوای خود به او دسترسی پیدا کنید. این فرایند را می توانید در یک نمایش تصور کنید. شخصی نیازی دارد٬ شما پیامی ارسال می کنید و اعلام می کنید توان رفع آن نیاز را دارید آن شخص پیامتان را دریافت می کند و با شما ارتباط می گیرد و یکی از مشتریان شما می شود. اما آن شخص کیست؟ چند سال دارد؟ زن است یا مرد؟ و … ترسیم شخصیت خریدار به کمی تحقیق، حدس و درایت نیاز دارد. اما نتیجه نهایی، تصویر روشنی است از شخصی که می خواهید محصولتان را بشناسد و کسی است که می بایست با خوشحالی محتوای شما را مصرف می کند.

به سفر خریدار اعتماد کنید

وقتی دچار سردرد می شوید، احتمالا اولین کاری که انجام میدهید این است که علت را کشف کنید. شاید کمبود آب بدن داشته باشید، کافئین بدنتان پایین آمده٬ یا فشارتان افتاده و یا بیمار شده اید. بعد از تشخیص مشکل، به سراغ راه حل ها می روید - مقداری آب می نوشید، یه اسپرسو برای خودتان آمده می کنید٬ چیزی می خورید و یا مقداری دارو مصرف می کنید. حالا بین راه حلها هم دست به انتخاب می زنید. آب معدنی یا آب لوله کشی؟ استارباکس یا قهوه Peet’s؟ استامینوفن یا ژلوفن؟ امیدوارم سردردتان فروکش کند و بتوانید روز خود را پشت سر بگذارید.

این شبیه به سفری است که خریدار طی می کند. هر یک از چشم اندازهایی که شما ارائه می دهید راهی را برای دستیابی به راه حل دنبال می کند. این مسیر شامل مراحل آگاهی بخشی، مشاهده و تصمیم گیری است. محتوای شما باید در کل این مسیر مشتریان را همراهی کند و جذابیت خود را از دست ندهد. با ایجاد محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار، اطمینان حاصل می کنید که هیچ بازدید کننده ای را از دست نمی دهید و هر فردی که به سایت یا صفحات شما می آید احساس می کند اطلاعات مفیدی را دریافت می کند.

همچنین می توانید برای محتوای خود قالبی انتخاب کنید تا متناسب با هر مرحله از سفر خریدار باشد. یک بازدید کننده جدید در مرحله آگاهی قرار دارد، نسخه آزمایشی از محصول شما را نمی خواهد، اما قطعاً چک لیستی سریع مثلاً در پست وبلاگ شما را می خواند که به او کمک می کند مشکل خود را بهتر درک کنند. و مشتریی دیگر در مرحله تصمیم گیری نیازی به دانستن همه راه حل های ممکن ندارد، بلکه به یک مشاوره یا نمایش آزمایشی نیاز دارد که به وی نشان دهد محصول شما همان راه حلی است که دنبالش است. همیشه مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد: استراتژی محتوا

محتوای خود را حسابرسی کنید

خواه مدتی بدون هیچ جهت مشخصی محتوا ایجاد کرده باشید یا بر اساس یک استراتژی عمل کرده باشید، نیاز به حسابرسی محتوا دارید. این که شما کار خود را با یک استراتژی مشخص آغاز نکرده اید، به این معنی نیست که محتوایی که در حال حاضر دارید از این امر مستثنی است. حسابرسی محتوا به سادگی از کارهایی که قبلاً انجام داده اید، داده گیری می کند، سپس آنها را سازماندهی می کند تا در برنامه محتوای جدید شما مورد توجه قرار گیرند.

نحوه انجام حسابرسی محتوا به شرح زیر است:

تمام مطالب خود را در یک صفحه گسترده جمع آوری کنید.

ستون هایی را برای کلمات کلیدی هدف، شخصیت خریدار، مرحله سفر خریدار، قالب و موضوع اصلی ایجاد کنید، سپس این موارد را برای هر نوع محتوا پر کنید.

ستون هایی را برای معیارهای اصلی خود اضافه کنید، مانند بازدید از صفحه، اشتراک ها، تعامل و غیره.

سرانجام، پست ها را با توجه به عملکردی که داشتند، چگونه می توانستند بهتر باشند، نیاز به بازتولید یا ادغام با پست دیگری دارند یا نه دسته بندی کنید.

اگرچه ممکن است حسابرسی محتوا خسته کننده به نظر برسد، اما چشم انداز روشنی از مسیر افزایش بازدید و هدایت مخاطبان را در اختیار خواهید داشت. به علاوه، شما یک برنامه تأیید شده دارید که به جلو حرکت می کند.


قالب مناسب انتخاب کنید

بحث ترسیم کاراکتر مخاطب یا خریدار را یادتان هست؟ شما در حال ایجاد محتوا برای آنها هستید. این بدان معنی است که شما باید محتوا را در قالبی تهیه کنید که به راحتی و با لذت بیشتر توسط همان کاراکتر مصرف شود.

قالبی که انتخاب می کنید ممکن است یک پست وبلاگ، ویدیو، عکس ، تصویر گرافیکی ، کتاب الکترونیکی ، پادکست یا هر آنچه ذهن خلاق شما می تواند تصور کند باشد. تا زمانی که در خدمت شخصیت برند شما و در راستای تأمین نیازهای مشتریان باشد قالب خوبی است و ادامه دهید. و البته لازم نیست برای هر محتوایی که ایجاد می کنید به یک قالب جدید فکر کنید. اما باید بتوانید محتوا را - با هر قالبی - با سرعت مناسب و مداوم ایجاد کنید. منظور این است که، مثلاً اگر یک سری پادکست ممکن است یک تاکتیک عالی برای بازاریابی شما باشد، اما منابع (و حوصله) کافی برای پایبندی به تولید آن ندارید، بهتر است از آن اجتناب کنید٬ پایبندی به تولید محتوا و حفظ ریتم انتشار آن حائز اهمیت است.

برای دستیابی به نتیجه بهتر در زمان انتخاب قالب محتوای می توانید از این سوالات به عنوان راهنما استفاده کنید:

این برای چه مرحله ای از سفر خریدار است؟

مصرف این محتوا برای مخاطبان شما چقدر آسان است؟

کاراکتر مورد نظر من چه زمانی وقت برای صرف آن می گذارد؟

چه قالبی را می توانید به صورت ثابت ایجاد کنید؟

آیا شما می توانید این محتوا را در سطح رقابتی تولید کنید؟

در مقالات آتی مطالب بیشتری در مورد نحوه تولید و انتشار محتوای مناسب را در وبلاگ شاریوان منتشر خواهیم کرد.