/آموزشی

اصول طراحی بسته بندی و جعبه فست فود و قنادی

مقدمه:

بسته بندی یکی از مهمترین عناصر معرفی و ارائه کالا می باشد و امروزه یکی از صنایع سودبخش جهان به حساب می آید. مهمترین کاربرد بسته بندی فراهم آوردن شیوه ای اقتصادی در حفظ، تحویل، حمل و نقل و عرضه کالا به مشتری می باشد. صنعت بسته بندی آمیخته ای از علم و هنر است. علمی از آن جهت که می بایست تمام ویژگی های لازم جهت محافظت از محصول، جابجایی آسان و به صرفه، کاربردی بودن و ... را دارا باشد و هنری از این نظر که شرایط ارتباط محصول با مشتریان را با بهره گیری از عناصر بصری فراهم می نماید. برخی از محصولات پس از تولید در بسته بندی های اختصاصی قرار می گیرند و روانه بازار می شوند و از همین رو رویاروی اولیه مشتریان با جعبه محصولات است که بر خریدهای اتفاقی بسیار تأثیرگذارند. برخی از محصولات پس از خریداری توسط مشتریان از سوی فروشنده و یا تولیده کننده در جعبه و یا بسته بندی های اختصاصی و در بسیاری موارد جعبه های آماده تحویل داده می شوند. بسته بندی های فست فود و قنادی جزو این نوع جعبه و بسته بندی ها قرار می گیرند. از آنجایی که انتخاب غذا و شیرینی از سوی مشتریان تابع عواملی متفاوت با محصولاتی است که بصورت بسته بندی و آماده تحویل داده می شوند این پرسش ایجاد می شود که بسته بندی و جعبه فست فود و قنادی می بایست دارای چه ویژگی هایی باشند؟ و آیا بر رغبت مشتریان به تداوم خرید تأثیرگذار خواهد بود یا نه؟

بسته بندی دارای دو ویژگی اصلی فنی و شکلی است. ویژگی فنی آن بر حفاظت از کالا و سالم نگهداشتن آن و ویزگی شکلی یا ظاهری بر جذابیت محصول و ارتباط با مشتری تأکید دارد. این دو ویژگی می بایست در طراحی بسته بندی فست فود و قنادی هم در نظر گرفته شوند و نباید فراموش کرد که این دو وجه از هم جدا نیستند و در واقع مکمل و در هم تنیده اند. گاه شرایط فنی و ویژگی های یک محصول اقتضا می کند جعبه ای با شکل نامتعارف و یا خاص برای محصولی طراحی و تولید شود و می بایست جنبه شکلی و ظاهری به نحوه ای صورت گیرد که آن فرم خاص برای مشتریان چندان نامتعارف و نامأنوس جلوه نکند. در ادامه دو ویژگی اشاره شده را در بسته بندی فست فود و قنادی بررسی می کنیم.

  • طراحی جعبه فست فود
  • جنبه فنی جعبه فست فود

ساختار جعبه های فست فود بر اساس اندازه، شکل و نوع غذاها مشخص می شود. بطور کلی غذاهای پر مصرف فست فود در ایران شامل انواع پیتزا، انواع همبرگر، انواع ساندویچ طولی، سرخ شدنیها (سیب زمینی، ناگت، کراکت، فلافل و ...) و انواع سوخاری به حساب می آیند. در ایران برای صرفه جویی در هزینه های تولید بسته بندی در بسیاری موارد از قالبهای آماده (تیغ برش آماده) استفاده می شود و در چنین شرایطی طراحی شکل ظاهری جعبه می بایست خلاقانه و نوآورانه باشد تا جعبه ای را که از نظر فنی همانند بسیاری از رقباست متفاوت جلوه کند. اگر چه ارائه تمامی غذاها در جعبه های مختلف از نظر بسیاری به عنوان صرف هزینه زیاد، اصراف در مصرف موادی چون کاغذ تلقی می شود اما نمی توان نادیده گرفت که این هزینه ها بر مواردی چون ارج نهادن مشتری، ارائه بهداشتی تر غذا، حفظ شکل و فرم کلی غذا و ... بسیار تأثیرگذارست.

  • جعبه پیتزا

پیتزا شاید پر مصرفترین و پرطرفدارترین غذای فست فود در ایران باشد. از همین رو ارائه سالم، بهداشتی و سریع آن همواره بسیار حائذ اهمیت است. جعبه های پیتزا معمولاً به شکل مربع هستند و قالبهای آماده آن (51515)، (52020)، (52525)، (53030)، (53535)، (54040) در بسیاری چاپخانه ها و جعبه سازی ها موجود است. البته برخی از جعبه سازیها جعبه های پیتزا را در سایزهای دیگری همچون (45/205/20) ارائه می دهند و از تیغ برش اختصاصی استفاده می کنند. در مواردی برخی فست فودها، مخصوصاً فست فودهای زنجیره ای و برندهای معروف جعبه هایی با سایز و یا شکل اختصاصی و انحصاری سفارش می دهند و حتی از شکل جعبه پیتزا هم به عنوان یک ویژگی بصری ارتقاء دهنده برند استفاده می کنند. برای نمونه جعبه به شکل یک قاچ بزرگ پیتزا، جعبه های دایره ای و ... . (لینک یکی از مطالب وبلاگ) شاید مایل به خواند این مقاله هم باشد:

  • جعبه همبرگر

بسیاری از فست فودها تمامی غذاهای خود را در جعبه و بصورت بسته بندی به مشتریان ارائه می دهند. هبرگر جزو غذاهای پرطرفدار و پرفروش محسوب می شود و از همین رو بسیاری از فست فودها اقدام به تهیه جعبه های همبرگر می کنند تا همبرگر را سالم و بهداشتی به دست مشتریانشان برسانند. جعبه های همبرگر هم همانند جعبه های پیتزا دارای فرم ها (تیغ برش هایی) آماده در جعبه سازی ها است. سایزهای معمول آن شامل (81212)، (81414) و (81515) است. برخی فست فودها، برای جعبه های همبرگر هم جعبه های اختصاصی و انحصاری تهیه می کنندف همانند جعبه های چند ضلعی، دایره و ... .

  • جعبه ساندویچ

تعداد زیادی از غذاهای فست فود بصورت ساندویچ ارائه می شوند. از آنجایی که محتویات ساندویج ها علاوه بر غذای اصلی، مخلفاتی همچون خیارشور، پنیر، قارچ، سبزیجات، نخود فرنگی و ... را شامل می شود سالم رساندن آن به دست مشتریان کار چندان راحتی نیست. از همین رو جعبه ساندویج می تواند راهکار مناسبی باشد. فرمهای معمول و موجود در بسیاری از جعبه سازی ها شامل (7530)، (6630)، (7730)، (7725) است. برای ساندویچ ها می توان فرم و سایز اختصاصی در نظر نظر گرفت همانند جعبه ساندویچ چند ظلعی.

  • جعبه سیب زمینی

سیب زمینی سرخ شده جذابترین و پرطرفداترین پیش غذای فست فود محسوب می شود. ارائه سیب زمینی چه بصورت حضوری و چه بیرون بر نیازمند جعبه است و در موارد بسیاری فست فودها از دو نوع جعبه در دار و بدون در استفاده می کنند. فرمهای معمول جعبه سیب زمینی بدون در شامل (85/410)، (10105)، (1488) و ... و جعبه سیب زمینی در دار شامل (6 5/75/11)، (71014)، (6812) و ... است. جعبه سوخاری سوخاری ها جزو غذاهای فست فود بسیار پرطرفدار و پرمصرف به حساب می آیند و جعبه های سوخاری همانند سیب زمینی در دو نوع حضور (داخل سالن) و بیرون بر مورد استفاده قرار می گیرند. سایز جعبه های سوخاری معمول شامل (5/125/195/4)، (22128)، (5/12/5/95)، (16105/6)، (281411) و ... است.

1-2 جنبه شکلی و ظاهری جعبه فست فود

یکی از وظایف بسته بندی افزایش فروش است. در واقع پس از در نظر گرفتن ویژگی هایی چون محافظت کردن، تسهیل نمودن حمل و نقل در یک جعبه از طراحی و دیزاین آن انتظار می رود همانند یک کارمند فروش عمل نماید. ممکن است اینگونه تصور شود که این ویژگی مختص محصولاتی است که در فروشگاهها و مغازه ها بصورت بسته بندی شده ارائه می شود و شامل جعبه های فست فود نمی شود. اما بسته بندی های گیرا و جذاب فست فود می تواند بر خریدهای بعدی مشتریان تأثیرگذار باشد، چه بسا در بسیاری موارد کیفیت خوب غذا به دلیل عدم توجه به بسته بندی نادیده گرفته شده است. بسته بندی درست و گیرا حتی می تواند غذایی متوسط را غذایی با کیفیت جلوه دهد و بر پایبندی مشتری به محصول تأثیربگذارد. طراحی بسته بندی و جعبه فست فود با در نظر گرفتن چند عنصر مهم صورت می گیرد.

1-2-1 رنگ در طراحی جعبه فست فود

رنگ به عنوان ابزار استراتژیکی قدرتمندی در طراحی کاربرد دارد. رنگها واکنش های روانشناختی در مخاطب برمی انگیزند از همین رو بصورت مستقیم بر ایجاد احساساتی خاص در مشتریان تأثیرگذار اند. توجه به این عوامل می تواند طراحان را رسیدن به طرح نهایی با رنگ بندی مناسب کمک می کند. از آنجایی که جعبه ها علاوه بر سالم و بهداشتی رساندن غذا در واقع ابزاری تبلیغاتی نیز به حساب می آیند در نظر گرفتن نکاتی همچون تأثیرگذاری، برقراری ارتباط، پیام رسانی صحیح، دلنشنی حائذ اهمین است. از آنجایی که از چند سده پیش اظهارنظرها و پژوهش هایی در باره تأثیر رنگ بر روان انسان صورت گرفته و در چند دهه اخیر نتایج این گونه پژوهشها بصورت علمی و منسجمتر ارائه شده اند در بسیاری موارد انتخاب رنگ جعبه فست فود می بایست بر پایه مطالعه ای علمی و یا پژوهش صورت گیرد. تأثیر ذهنی رنگها علاوه بر اینکه ارتباط مستقیمی با تجربه فردی افراد دارد نمی توان عواملی چون، ملیت، محیط جغرافیایی، اعتقادات مذهبی، پیشینه فرهنگی و ... یک گروه جمعیتی مثلاً یک شهر را در نظر گرفت. گاه منابع مفیدی برای دستیابی به اطلاعاتی در این زمینه در اختیار است اما در بسیاری موارد مخصوصاً در کشور ما نبود پژوهش های علمی اطلاعات ما را محدود می کند و در چنین شرایطی طراحان می بایست در جلساتی با سفارش دهندگان اطلاعات مورد نیاز را بدست آورند. در مواردی که محل سکونت سفارش دهنده با سفارش دهنده یکی نیست و یا طراح هیچ تصویر و یا تجربه ای از سکونت و زیست در شهر سفارش دهنده ندارد این امر بسیار مهمتر است. نباید فراموش کرد که افراد نواحی خاص کشور بنا بر تجربه زیستی در محیط جغرافیایی متفاوت و پیشینه فرهنگی و اجتماعی خاص خود نگرشی متفاوت با مردم دیگر نواحی به رنگها دارند. بر همین اساس در انتخاب رنگ مناسب برای طراحی جعبه فست فود علاوه بر اصول هنری و گرافکیکی ترکیب رنگ، سلیقه سفارش دهنده و نوع غذا، عواملی چون سلیقه جامعه هدف نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد.

1-2-2 عکس در طراحی جعبه فست فود

عکس غذاها شاید جزو پر کاربردترین عنصر در تبلیغات محیطی، آگهی نشریه ای، تراکتها، سایتها و حتی جعبه های غذا باشد. این امر بر تأثیر روانی عکس و ارجاع ذهن بیننده به تجربه غذا خوردن که تجربه ای لذتبخش برای انسان محسوب می شود برمی گردد. از همین رو استفاده از عکس مناسب می تواند عنصری بسیار کاربردی در برقراری ارتباط با مشتری، جذابیت و ماندگاری در ذهن مخاطب باشد. اما نکته مهمتر خطایی است که در موارد بسیاری ممکن است طراحان کمتر حرفه ای مرتکب آن شوند، یعنی استفاده از عکس های موجود در اینترنت. این عملکرد ضمن پایمال کردن حق مالکیت صاحب عکس (عکاس یا سفار دهنده آن)، نمایش تصویری از غذاست که متفاوت با محتوای جعبه است. ممکن است سفارش دهنده از طراح بخواهد از عکسی قبلاً تهیه شده (بر گرفته از سرچ اینترنتی) که نزدیک به محصول وی است استفاده نماید. درست این است که این کار از سوی طراحان صورت نگیرد و بر تهیه عکس با کیفیت از غذایی که سفارش دهنده ارائه می دهد تأکید کنند. مخاطبین این جعبه ها یعنی مشتریان بسیار باهوشتراز آنند که ما تصور می کنیم، آنها با اندکی دقت تفاوتهای غذای داخل جعبه با تصویر روی جعبه متوجه خواهند شد. حتی ممکن است این تفاوت را به عنوان کلاهبرداری فروشنده تلقی کنند، مثلاً اگر در عکسی استفاده شده باشد که در آن غذا حجیمتر یا با مخلفات بیشتری از غذای درون جعبه مشاهده شود. از همین رو می بایست به سفارش دهنده تأکید شود عکس از همان مقدار غذا و مخلفات تهیه شود که ارائه خواهد شد.

1-2-3 تایپو گرافی در طراحی جعبه فست فود

تا پیش از ظهور دیجیتال تایپوگرافی تخصصی بود در اختیار حروفچین ها و چاپچی ها. ظهور کامپیوتر انقلابی عظیم در طراحی و گرافیک ایجاد کرد که تایپوگرافی هم بخش مهمی از آن محسوب می شد. طراحی تایپوگافی در دو مسیر مشخص حرکت می کند، طراحی حروف (فونت) و کار با حروف از پیش آماده شده. هدف اصلی تایپوگرافی تسهیل و تسریع برقراری ارتباط و ارسال پیام است. این امر بر اساس ویژگی های دیداری نوشتار و امکانات بصری که حروف در راستای بیان مفهوم در اختیار قرار می دهند صورت می گیرد. تایپوگرافی در وهله اول می بایست دارای ویژگی خوانده شدن باشد و در گام بعدی ویژگی زیبایی شناسانه و مفهومی داشته باشند. انتخاب و یا طراحی فونت مناسب و نحوه جاگذاری و ترکیب بندی آن با دیگر عناصر طرح هنر تایپو گرافی است. همسویی و هماهنگی فونت انتخابی یا طراحی شده با لوگو، نوع غذا و دیگر اقلام تبلیغی سفارش دهنده حائذ اهمیت است.

1-2-4 میزان اطلاعات در طراحی جعبه فست فود در اقلام تبلیغات

میزان اطلاعاتی که درج می شود نسبت مستقیمی با نوع کالای تبلیغی دارد. برای مثال میزان اطلاعات و واژگانی که روی بلبورد درج می شوند با اطلاعات درج شده روی یک تراکت متفاوت است. ارائه جزئیات و بسیاری ویژگی های محصول بصورت کامل در اقلام تبلیغاتی که مدت زمان اندکی در معرض دید مصرف کننده قرار می گیرد میسر نیست. از همین رو همواره سعی می شود با بهره بردن از شعار تبلیغاتی سفارش دهنده، برجسته ترین ویژگی محصول و یا ایجاد طرح ها و تصاویر مفهومی با مخاطب ارتباط برقرار شود و در راستای ماندگاری نام محصول گام برداشت. جعبه های فست فود جزو اقلام تبلیغاتی محسوب می شوند که زمان زیادی در معرض دید مصرف کننده قرار نمی گیرند و پس از خارج کردن غذا از داخل آنها دور ریخته می شوند. بر همین اساس نمی توان اطلاعات زیادی را بر روی جعبه درج نمود. در چنین شرایطی می توان شعار رستوران ( در صورتی که شعاری طراحی کرده باشند) و یا ویژگی خاص غذا (مثلاً بدون روغن بودن، زغالی بودن و ...) را برجسته نمود و سایر اطلاعات همچون آدرس، شماره های تماس، شماره مجوز، علایم استاندارد و ... را در جای مناسبی از جعبه که با طرح اصلی همپوشانی نداشته باشد درج نمود. البته نظر به اینکه همواره برخی از مشتریان توجه بیشتری به جعبه ها و اطلاعات مندرج بر روی جعبه ها می کنند، می توان مواد مورد استفاده قرارگرفته، میزان انرژی و نکات بهداشتی و تغذیه مربوط به غذای مورد نظر را نیز طوری که همسو با طرح اصلی باشد درج نمود. البته در مواردی به درخواست سفارش دهنده برخی طراحان با ایده های طراحی خلاقانه اطلاعات مذکور را به گونه ای بر روی جعبه درج نموده اند که مخاطب را ترغیب به خواندن آن نمونده است. در مواردی خاص مثلاً انجم قرعه کشی و اهدای جوایز به مشتریان، نیاز هست طراح بر این موارد تأکید کند و بزرگترین جایزه درنظر گرفته شده را برجسته جلوه دهد. بطور کلی در صورتی که سفارش دهنده اصراری بر درج مطالبی زیاد بر روی جعبه فست فود نداشته باشد مناسبتر است با بهره گیری از عناصری همچون، عکس و تایپوگرافی اطلاعات زیادی بر روی جعبه درج نشود.

1-2-5 نقاشی، کاریکاتور و تصویرسازی در طراحی جعبه فست فود

استفاده از شاخه های مختلف هنرهای تجسمی امکانات وسیعتری در اختیار طراحان قرار می دهد. استفاده از تکنیکهای مختلف نقاشی برای ترسیم غذاها، یا تکنیک های کاریکاتور یا تصویرسازی فانتزی برای جعبه های غذای مخصوص کودکان امکانات بیشتری در اختیار طراحان قرار می دهد. در این مورد هم همانند استفاده از عکس، برخی طراحان غیره حرفه ای از طرحهای فانتزی، کاریکاتورها و تقاشی های آماده که در سرچ های اینترنتی پیدا می کنند را بکار می برند. در این مورد هم می بایست از سفارش دهنده خواست که برای اجاری ایده مورد نظر نقاشی، تصویر و یا کاریکاتور اورجینال تهیه شود. ممکن است برخی سفارش دهندگان برای کاهش هزینه ها خود پیشنهاد دهند از طرحهای آماده استفاده شود، در چنین شرایطی طراحان به سمت چنین ایده ها و طرحهایی نروند بهتر است.

2-طراحی جعبه شیرینی / جعبه قنادی/ جعبه کیک 2-1 جنبه های فنی جعبه قنادی/ شیرنی

شیرینی جزو اقلام پر مصرفی است که از چند دهه پیش ارائه آن در به مشتریان در جعبه های مخصوص صورت می گیرد. قالب جعبه های شیرینی معمولاً بر اساس وزن تقریبی شیرینی که در آن قرار می گیرد شناخته می شوند. 500 گرمی، 750 گرمی، 1000 گرمی، 1500 گرمی، 2000 گرمی و 3000 گرمی است. این تقسیم بندی بر اساس قوانین موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت گرفته و لازم الاجراست. بر همین اساس اندازه جعبه ها می بایست به اندازه ای در نظر گرفته شود که میزان مشخصی از شیرینی در آن قرار گیرد. جعبه های شیرینی معمولاً به شکلهای مستطیل و مربع طراحی می شوند و قالبت تیغ های آماده آنها نیز در همه جعبه سازی ها و چاپخانه ها موجود است. باید در نظر داشت اندازه جعبه های مخصوص شیرینی خشک و شیرینی تر مخصوصاً در ارتفاع متفاوتند. هرچند برخی از شیرینی فروشها برای کاهش هزینه ها در هر سایز یک نوع جعبه را سفارش می دهند. (یک نوع یک کیلویی و نه یک کیلویی مخصوص شیرینی خشک و یک کیلویی مخصوص شیرینی تر) جعبه های کیک از تنوع بیشتری برخودارند و در بسیاری موارد بر اساس نوع سفارش نیاز به تیغ برشهای اختصاصی خواهند بود. اگر چه تیغ برشها و سایزهای مشخصی از آن در جعبه سازی ها و چاپخانه ها موجود است و با یک تماس قابل دریافت اند.

2-2 جنبه شکلی و ظاهری جعبه قنادی/ شیرینی و کیک

جعبه های شیرینی/ قنادی می بایست از مواد و کارتنهایی تهیه شوند که بر اساس قوانین و ضوابط مشخص موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد. در طراحی جعبه های قنادی/ شیرینی معمولاً بنا به درخواست سفارش دهندگان طراحی برای درب جعبه صورت می گیرد. بسیار کم پیش می اید که سفارش دهندگانی برای خود جعبه طرح سفارش دهند. بطور کلی امکان چاپ در بخش داخلی جعبه از نظر قانونی ممکن نیست و قسمت زیرین هم معمولاً در معرض دید قرار ندارد. بر همین اساس درب جعبه مورد توجه سفارش دهندگان و طراحان است. عناصری که در طراحی جعبه شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد همان عناصری اند که در جعبه فست فود و بسیاری دیگر از اقلام تبلیغاتی مورد استفاده قراراند تنها با توجه به محصول مورد نظری یعنی شیرینی. 2-2-1 استفاده از رنگ در طراحی جعبه قنادی/ جعبه شیرینی پیشتر به اهمیت رنگ و تأثیر آن بر روان و احساسات بیننده اشاره شد. این امر در جعبه قنادی/ جعبه شیرینی هم غیرقابل انکار است. در گذشته استفاده از رنگبندی و یا حتی بافت در طراحی جعبه قنادی/ جعبه شیرینی مرسوم بود و شاهد جعبه های پر آب و رنگ بودیم و در مواردی با عناصر دیگری همچون عکس، تایپوگرافی یا نقاشی ترکیب می شد. اما این رویکرد به کلی تغییر کرده و سادگی در طراحی جعبه قنادی/ جعبه شیرینی بیشتر مورد توجه است. تک رنگ بودن جعبه از سوی اکثر سفارشدهندگان درخواست می شود. این امر بر قیمت نهایی جعبه هم تأثیرگذار است. سفید رنگ مورد استفاه بسیاری از طراحان جعبه قنادی/ جعبه شیرینی است. تأثیر این رنگ بر مشتریان و القای، تازگی، سالم و بهداشتی بودن شیرینی داخل جعبه دلیل این حجم از استفاده است.

2-2-2 عکس در طراحی جعبه قنادی/ شیرینی

استفاده از عکس بر روی جعبه شیرینی گاه مورد استفاده قرار می گیرد اما نظر به اینکه برای شیرینی های مختلف جعبه های اختصاصی وجود ندارد و در نهایت بر اساس تر یا خشک بودن شیرینی در برخی شیرینی فروشی ها مورد نظر قرار می گیرد انتخاب اینکه عکس کدام نوع شیرینی بر روی جعبه قرارگیرد کاری سخت است. چراکه جعبه به مشتریانی با سلایق و ذائقه های مختلف ارائه می شود. از آنجایی که معمولاً عکس روی جعبه نشانه ای است دال بر محصول درون آن است و در راستای توجه به سلیقه و ذاقه تمامی مشتریان معمولاً طراحان به سمت انتخاب عکسی از یک نوع شیرینی برای جعبه شیرینی/ قنادی نمی روند. در مواردی که سفارش دهنده دارای چندین دهه پیشینه فعالیت باشد و تمایل به تأکید بر این مورد در طراحی جعبه باشد می توان از عکس های قدیمی استفاده کرد. البته نباید فراموش کرد که می بایست این عکسها متعلق به سفارش دهنده باشند و از اینترنت استخراج نشده باشند.

2-2-3 استفاده از تایپو گرافی در طراحی جعبع قنادی/ شیرینی

پیشتر اشاره شد که تایپوگرافی با تأکید بر دو مسیر طراحی فونت و یا اتفاده درست از حروف و قلم های موجود صورت می گیرد. استفاده از هنر تایپوگرافی در صورت موافقت سفارش دهنده می تواند راهگشا باشد. در بسیاری موارد سفارشدهندگان بر سادگی طرح جعبه قاندی/ جعبه شیرینی تأکید می کنند و تمایلی به استفاده از عکس، نقاشی، تصویرسازی و ... بر روی جعبه ندارند. در چنین شرایطی تایپوگرافی عنصر اصلی در طراحی جعبه قنادی / جعبه شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه ترکیب بندی نام فروشگاه، لوگو و اطلاعات اندکی که در طراحی درج می شوند، سایز حروفف لوگو و ...، محل قرار گیری آنها و همچنین فضای خالی در طراحی مؤثر است.

2-2-4 میزان اطلاعات در طراحی جعبه قنادی/ جعبه شیرینی

معمولاً اطلاعات مندرج بر روی جعبه قنادی/ جعبه شیرینی محدود به نام شیرینی فروشی، شعار، آدرس و شماره تلفن است. در مواردی هم سابقه شیرینی فروشی و یا نام بنیانگذار برای سفارش دهنده حائذ اهمیت است. نام شیرینی فروشی، لوگو، شعار و سابقه فعالیت یا نام بنیان گذار شیرینی فروشی بر روی سطح اصلی درب جعبه قنادی/ جعبه شیرینی قرار می گیرد و سایر اطلاعات شامل، آدرس، شماره تلفن، شماره مجوز، علایم استاندارد، نشانهای ویژه (جایزه سلامت و ...) بر حاشیه کناری درج می شوند.

2-2-5 استفاده از نقاشی، کاریکاتور و تصویرسازی در جعبه قنادی/ جعبه شیرینی

استفاده از نقاشی و تصویرسازی به نسبت جعبه های فست فود در جعبه های قنادی/ جعبه های شیرینی کاربرد بیشتری دارد و در واقع رویکرد طراحان به استفاده از این هنرها بیشتر بوده. این امر شاید باتوجه به توضیحات پیشین در مورد محدودیتهای استفاده از عکس پذیرفتنی باشد. در این راستا استفاده از تصویرسازی بر پایه تصاویر گل، عروس و داماد و مناظر طبیعی بیشتر صورت گفته است. این رویکرد در واقع جهت ایجاد شکل بصری که بر زیبایی، سالم و بهداشتی بودن محصول تأکید دارد مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کاریکاتور و یا تصویرسازی فانتزی برای جعبه هایی که مختص کیک و شیرینی کودکان است انتخاب مناسبی است. معمولاً این رویکرد در طاحی شکل ظاهری کیک و شیرینی اختصاصی کودکان هم وجود دارد و با آن همخوانی دارد. امکانات دیجیتالی جدید همانگونه که امکان چاپ عکس با مواد خوراکی بر روی سطح کیک را فراهم نموده، امکان چاپ لیزیری عکس و یا نوشته بر روی جعبه کیک و حتی جعبه قنادی/ جعبه شیرینی را نیز فراهم نموده و در موارد اینچنینی طراح جعبه فضایی را برای پرینت لیزری که در شیرینی فروشی و پس از دریافت سفارش صورت می گیرد در نظر می گیرد.

نکات:

بدون شک این مقاله حاوی تمامی نکات مهم و اساسی در طراحی جعبه فست فود و جعبه قنادی/ جعبه شیرینی نیست. اما ذکر چند نکته کلی در انتها ضروری می نماید.

انتخاب رنگ روی جعبه می بایست در مشورت با سفارش دهنده و همسو با سلیقه وی باشد. اگر به عنوان طراح احساس می کنید سلیقه و رنگ درخواستی سفارش دهنده مناسب جعبه سفارش داده شده نیست می بایست با صبوری و به گونه ای که انتقاد شما را توهین تلقی نکند نظر خویش را بیان کنید. حتی شاید لازم باشد آنچه سفارش دهنده درخواست کرده است را اجرا نمایید و بر اساس تصویر و احتمالاً یک پرینت ساده انتقادتان را اثبات کنید. در نهایت اگر متقاعد نشد چاره ای جز انجام کارهای خلاقانه برای سوق دادن نظر سفارش دهنده به سمت طرحی مناسب و گیرا ندارید. در مواردی که تمامی کارهای بصری یک سفارش دهنده اعم از لوگو، کارت ویزیت، تابلوی سردر فروشگاه یا رستوران، سربرگ، فاکتور، پاکت و ... بر عهده یک نفر باشد قاعدتاً در تمامی موارد ذکر شده یک رویه بصری و گرافیکی را در نظر خواهد گرفت. اما در موارد بسیاری طراحی جعبه هایی به طراح سپرده می شود که طراحی دیگر اقلام سفارش دهنده را پیشتر کسان دیگری انجام داده اند و چه بسا هیچ هماهنگی بصری و رویکرد گرافیکی مشخصی در آنها وجود ندارد. در چنین شرایطی معمولاً لوگوی سفارش دهنده و پیشنهادهای وی راهگشا خواهد بود. قاعدتاً همسو شدن با چند طرح که هیچ هماهنگی ندارند کاری دشوار و حتی نشدنی است. اما در هر صورت می بایست ویژگی های بصری مشترک هرچند اندک را یافت و مدنظرقرار داد.

در انتخاف فونت برای درج اطلاعات روی جعبه نیز می بایست به لوگو و دیگر اقلام پیشتر طراحی شده دقت شود.