/آموزشی

10 نکته برای نوشتن کپی ایمیل جذاب

چگونه یک ایمیل بازاریابی بنویسیم: 10 نکته برای نوشتن کپی ایمیل جذاب

بازاریابی ایمیلی در چند سال گذشته راه طولانی را پیموده است. اما با وجود تمام عملکردهای فانتزی که برندها از آن استفاده می کنند، می دانید کجای قضیه خنده دار است؟ یک ایمیل با متن ساده و به خوبی نوشته شده می تواند به همان اندازه (شایدم بهتر) از یک ایمیل با طراحی پیچیده با هزار سر و صدا کار کند.

در واقع، مهم نیست که ایمیل‌های بازاریابی شما چقدر شیک به نظر می‌رسند، اگر فاقد محتوای خوب باشند، مخاطبان پیام‌های شما را باز نکرده اقدام به حذف می‌کنند. 

خب، پس چگونه یک ایمیل بازاریابی عالی بنویسیم؟ همه چیز به چند روش برتر کپی‌نویسی برمی‌گردد که باید هم در مورد عنوان پیام و هم نگارش خود متن در نظر داشته باشید.

دفعه بعد که پیامی را برای یک کمپین lead nurturing  و یا فقط یک ایمیل را صرفا برای یک بار ارسال می‌کنید، از خود بپرسید که آیا ایمیل شما با تمام این دستورالعمل‌ها مطابقت دارد یا خیر.


۱۰ نکته برای نوشتن ایمیل های بازاریابی بهتر

اینجا در گام اول نکات کپی رایتینگی برای عنوان ایمیل را اشاره می‌کنیم و پس از آن نکاتی برای متن ایمیل را یادآوری خواهیم کرد.

چگونه یک خط موضوع جذاب بنویسیم

بخشی از مهارت نوشتن کپی ایمیل موثر، میخکوب کردن مخاطب با عنوان است. عنوان مانند دروازه ایمیل شماست: اگر خواننده در وهله اول علاقه کافی به باز کردن ایمیل شما نداشته باشد، دیگر نمی تواند کپی ایمیل درخشان شما را بخواند.

۱- از زبان عملی استفاده کنید.

استفاده از زبان عملی لزوماً به معنای بر استفاده از افعال نیست، اگرچه مطمئنا کمک می کند. به عنوان مثال، OpenTable  برای من ایمیلی ارسال کرد که در قسمت موضوع نوشته بود "مامان را به صبحانه ببر". این یکی از راه‌های استفاده مؤثر از زبان عملی در موضوع ایمیل است: با گنجاندن یک فعل (مانند "گرفتن"، "دانلود"، "رزرو"، "پرسیدن"، "خرید"، و غیره)، خواننده دقیقاً می‌داند که این ایمیل چه چیزی میخواهد بگوید. 

اما راه‌هایی برای استفاده از زبان کاربردی بدون تکیه بر افعال وجود دارد که به شما فضای بیشتری برای بازی با کلمات می‌دهد. آنچه مهم است استفاده از زبانی است که برای گیرنده روشن می کند که در صورت باز کردن ایمیل، با خواندن مطالب موجود در ایمیل چه کاری می‌توانند انجام دهند. به عبارت دیگر، ارزش را برای کاربر در درجه اول حفظ کنید.

به عنوان مثال، من یک بار ایمیلی از TicketMaster دریافت کردم که عنوانش این بود:   "Don't Miss Bruce Springsteen and the E Street Band." به این معنی که بروس اسپرینگستین و گروه ای استریت را از دست ندهید. آنها با گفتن «خرید بلیط فردا برای بروس اسپرینگستین و گروه ای استریت باند» به من دستور خرید بلیت ندادند، چنین موضوعی ممکن است به خوبی عمل کند. اگرچه موضوع اصلی هم به خوبی کار می کرد زیرا مشخص بود که با اطلاعات آن ایمیل چه کاری می توانم انجام دهم. اینکه ساعت ۱۰ صبح برای تهیه بلیط اقدام می‌کنید، به لطف یک ایمیل انجام بوده.

۲- در صورت امکان شخصی سازی کنید

ایمیل‌هایی که با دقت بیشتری بخش‌بندی شده‌اند، نسبت به ایمیل‌هایی که شخصی‌سازی نشده‌اند، دارای سطح عملکرد بالاتری هستند - مانند نرخ باز کردن و نرخ کلیک. طبق مطالعه‌ای که توسط انجمن بازاریابی مستقیم انجام شد، ایمیل‌های تقسیم‌بندی‌شده و هدفمند ۵۸درصد از کل درآمد را برای بازاریاب‌های مورد بررسی ایجاد کرده‌اند و ۳۶درصد درآمدها از طریق ایمیل‌های شخصی سازی شده ارسالی انجام شده است.

این خیلی تعجب آور نیست. به هر حال، هرچه فهرست ایمیل شما بخش‌بندی‌تر باشد، بهتر می‌توانید موضوع را شخصی‌سازی کنید و محتوای مرتبط را برای گیرنده ایمیل ارائه دهید.

بنابراین از خود بپرسید: آیا راهی برای شخصی‌تر کردن موضوع ایمیل شما وجود دارد؟ من در مورد موضوع قابل تغییر که در آن [FIRSTNAME] کسی را درج می‌کنید صحبت نمی‌کنم – طبق بررسی ها ممکن است گیرندگان تحت تاثیر این ایمیل ها قرار نگیرند.

در عوض این سناریو را در نظر بگیرید: شما مثلا یک مشاور املاک با پایگاه داده عظیمی از مشتریان هستید ...

  • برخی از آنها به دنبال اجاره هستند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند خرید کنند.

  • مکان ایده آل آنها در چندین شهر و منطقه متفاوت است.

  • همه آنها قیمت های متفاوتی در نظر دارند.

  • برخی به دنبال یک سوئیت هستند، در حالی که برخی دیگر یک عمارت می خواهند.

  • حتی می دانید که گروهی از آنها فقط خانه هایی را می پذیرند که در ۵ سال گذشته بازسازی شده اند. 

مطمئناً نمی‌توانید یک ایمیل کامل در تمام این بخش‌های مختلف فهرست خود ارسال کنید، درست است؟

بنابراین عنوان ایمیل شما نیز یکسان نخواهد بود. ممکن است یک عنوان داشته باشید که می‌گوید: «آپارتمان ۱ خوابه بازسازی‌شده برای اجاره در کمبریج: برای بازدید برنامه‌ریزی کنید» و دیگری که می‌گوید: " open house یکشنبه برای خانه مستعمرات در sudbuy." هر عنوان به نیازهای کاملاً متفاوت دو گروه کاملاً متفاوت پرداخته است.

۳- وضوح را در اولویت قرار دهید، و پس از آن به "جاذبه" فکر کنید.

عنوانی بنویسید که اول واضح و در مرحله دوم جذاب باشد. در کپی بازاریابی، وضوح باید همیشه، همیشه و همیشه اولویت اول شما باشد. اگر بعد از اینکه یک خط عنوان واضح را آماده کردید، می‌توانید آن را جذاب، خنده دار، بامزه، عجیب و غریب، و هر‌جور دیگری بنویسید. اما هرگز ارزش وضوح را فدای سرگرمی نکنید.

 UrbanDaddy نمونه‌ای از شرکتی است که در نوشتن موضوعاتی که همیشه واضح و گاهی جذاب، خنده‌دار یا سرگرم‌کننده هستند، برتری دارد. به موضوع برخی از ایمیل هایی که از آنها دریافت کرده ام نگاهی بیندازید:

UD - هتلی در وسط اقیانوس

UD - 

Nunchucks ساخته شده از قوطی آبجو

UD - با هم جمع کردن: اکنون کمتر منفور است

UD - یک گریل به اندازه یک میز فوتبال

UD - این بستنی است. این آبجو است. این بستنی آبجو است.

UD - اینجا یک جزیره خصوصی باهامایی است. راحت به کارت برس.

برخی از این خطوط موضوعی یا باعث خنده گیرندگان می شود یا به اندازه کافی عجیب و غریب هستند که علاقه شما را برانگیزند. اما همیشه کاملاً واضح است که با باز کردن ایمیل چه چیزی دریافت خواهید کرد که ما را به نکته بعدی می رساند.

  1.  کپی موضوع و کپی ایمیل خود را تراز کنید.

همانطور که میدانید تراز کردن کپی کال تو اکشن با صفحه فرود شما بسیار مهم است. در ایمیل مارکتینگ هم٬ تراز موضوع و متن ایمیل بسیار اهمیت دارد.

آنچه را که عنوان ایمیل شما وعده می دهد، پیام ایمیل باید ارائه دهد. چرا؟ این فقط به این دلیل نیست که هدف موضوع ایمیل این است بلکه به این دلیل است که وقتی خوانندگان آنچه را که در موضوع واقعی وعده داده شده دریافت نمی کنند، نرخ کلیک به شدت کاهش می یابد و در دراز مدت، نرخ باز شدن ایمیل شما نیز کاهش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۱، ما آزمایشی انجام دادیم . ایمیل مشابهی را با دو موضوع مختلف به دو گروه مختلف از افراد ارسال کردیم:

۱- "۵۴  اسلاید داده جدید برای تابلوهای بازاریابی شما": نرخ کلیک ۲۶٪

۲- "دریافت گرایش های کلیدی بازاریابی از جعبه داده های بازاریابی": نرخ کلیک ۱۰.۴%

موضوع اول، که ساده و بسیار دقیق‌تر بود، نرخ کلیک بهتری به میزان 15.4 درصد نسبت به موضوع دوم داشت که مبهم‌تر و دقیق‌تر بود، داشت.

نکته مهم اینجاست؟ نرخ بالای باز شدن ایمیل بدون هیچ کلیکی معنایی ندارد.

چگونه یک ایمیل بنویسیم

اکنون که یک عنوان ایمیل فوق‌العاده نوشتید، توجه کامل مخاطبان خود را به متن پیام ایمیل خود جلب کرده‌اید. بنابراین، چگونه می‌توانید یک کپی تهیه کنید که باعث کلیک روی آن‌ها شود؟ در اینجا اجزای مهمی هستند که باید بدانید!

۱- ارتباط ایجاد کنید

درست مانند عنوان ایمیل که باید تلاش کنید از طریق شخصی سازی ارتباط درست برقرار کنید، کپی در پیام ایمیل نیز باید به همین شکل انجام شود.

باز هم، بیش از یک برچسب نام متغیر برای کپی ایمیل شما لازم است تا خوانندگان را متقاعد کند که آنچه در متن قرار می‌گیرد به آنها مربوط است.

اینجا نمونه ای از ایمیلی است که واربی پارکر برای یکی از همکارانم ارسال کرده است ببنید. به هر حال، عنوان بسیار هوشمندانه بود: "اوه اوه، نسخه شما در حال اتمام است."


warby-parker-personalized-email.png


به پاراگراف اول که با رنگ قرمز مشخص شده است، نگاهی بیندازید. بلافاصله، بازاریابان Warby Parker به خواننده  می گویند که چرا به آنها ایمیل داده شده (نسخه آنها به زودی منقضی می شود) و این ایمیل برای کمک به آنها برای خرید عینک جدید قبل از تاریخ انقضا است.

تصور کنید اگر این ایمیل همان پاراگراف اول را نداشت و در عوض با همان پاراگراف دوم شروع می شد: "دریافت نسخه جدید (برای عینک) می تواند دردسرساز باشد. خوشبختانه، گرفتن ویزیت با اپتومتریست ما در فروشگاه خیابان نیوبوریآسان است. از طریق دوستان ما در ZocDoc  ."

چرا در مورد یک نسخه عینک به من ایمیل می‌زنید؟ چرا من از شما راهنمایی می‌خواهم؟ از کجا می‌دانید که من در نزدیکی خیابان نیوبوری زندگی می کنم؟ با یادآوری به گیرنده این که اطلاعات نسخه خود را در گذشته به Warby Parker داده است، احتمال بیشتری وجود دارد که آن شخص روی پیشنهاد کلیک کرده و از این ایمیل استفاده کند.

۲- دوم شخص بنویسید.

نوشتن به صورت دوم شخص به معنای استفاده از ضمایر "شما" و "تو" است، به عنوان مثال، "قبل از اینکه صبح بروید، یادتان باشد ژاکت خود را بیاورید." به این معنی است که کپی را به سمت خواننده هدایت می کنید نه خودتان

به عنوان مثال به کپی این ایمیل از Zappos نگاهی بیندازید:

نفر دوم در بازاریابی ایمیلی

اکنون، شمارش کنید که این ایمیل چند بار به جای «ما» یا «من» از «شما» استفاده کرده. بسیار خوب، ما شما را مجبور به شمارش نمی کنیم: ضمیر دوم شخص ۱۲ بار استفاده شده، در حالی که ما فقط ۵ بار استفاده شده.

این یک تعادل خوب از زبان دوم شخص است که تمرکز را روی مشتری نگه می دارد، نه برند. این یک تاکتیک ظریف است که به شما کمک می‌کند ارزش‌محور بمانید، اما  مرحله بعدی که می‌خواهم عنوان کنم برای رسیدن به نقطه اصلی بسیار مهم است.

۳- در مورد مزایا صحبت کنید، نه ویژگی ها

شما ارزش ایمیل خود را می دانید. اما آیا گیرنده شما هم می داند؟ نه. هنوز نه و این وظیفه شماست که آن را توضیح دهید.

مشکل اینجاست که بسیاری از ایمیل‌ها فقط ویژگی‌هایی را که ارائه می‌کنند توضیح می‌دهند، نه مزیت آن. نگاهی به کپی در دو ایمیل تجارت الکترونیک جداگانه ای که دریافت کرده ام بیندازید. کدام یک ویژگی را تبلیغ می کند و کدام یک سودی که مخاطب می برد را تبلیغ می کند؟


Ecomm_Email_A.png


Screen_Shot_2016-04-14_at_5.53.32_PM.png



اگر ایمیل B را حدس زدید، حق با شماست. ایمیل A تخفیف ۳۰درصدی را مستقیماً به شما یادآوری می‌کند، اما ارزش پشت آن را توضیح نمی دهد. تخفیف ۳۰درصدی محصول GoDaddy برای من چه فایده ای دارد؟ آیا به من کمک می کند هزینه‌های زیرساختی یک کسب‌وکار کوچک را کاهش داده و برای استخدام نیروی کار جدید پول آزاد کنم؟ این مزیت بسیار ملموس تر از ۳۰ درصد کاهش هزینه های نامشخص است.

حال آن را با ایمیل B از Banana Republic مقایسه کنید. هدف این ایمیل فروش شلوارک است، اما کپی آن فقط انداختن شلوارک به خریداران احتمالی نیست.  آنها مشخص کرده اند که چه چیزی این شلوارک را ارزشمند و مفید می کند: همه کاره بودن آن. آنها به یک مرد اجازه می دهند تا  با آن شلوارک در خانه بچرخد و بعد با حداقل تلاش در تغییر لباس خود به بیرون از خانه برود. چقدر راحت! چه آسان! چقدر همه کاره!

کپی مزیت خرید آن شورت را می‌گوید، اما کپی (یا فقدان آن) در ایمیل GoDaddy مزیت استفاده از آفر ۳۰٪  را توضیح نمی‌دهد.

۴- مختصر بگویید

یکی از بدترین اشتباهاتی که کپی‌نویسان ایمیل مرتکب می‌شوند این است که سعی می‌کنند کل داستان را در پیام ایمیل قرار دهند. زمانی که یک ایمیل بازاریابی را در صندوق ورودی خود باز می کنید، فکر کنید. آیا شما تک تک کلمات را در آنجا می خوانید؟ احتمالا نه. به احتمال زیاد نقاط مهم را اسکن می‌کنید تا بتوانید پیام کلی را جمع آوری کنید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید اقدامی انجام دهید یا خیر.

بنابراین اگر در حال ارسال ایمیل با صدها کلمه کپی هستید، تصمیم مخاطبان را برای اینکه آیا می‌خواهند روی آن کلیک کنند یا نه بسیار دشوارتر خواهید کرد.  فقط به این دلیل که نمی‌توانند به سرعت تمام اطلاعات ایمیل شما را بررسی کنند.

درعوض، راهی برای خلاصه کردن مطالبی که می تواند خواننده را قانع‌کند بیابید و به او اجازه دهید برای اطلاعات بیشتر کلیک کند و به صفحه‌ای در وب‌سایت شما هدایت شود.

نگاهی بیندازید به این که چگونه کارمندان پست میتس یک ایمیل کوتاه تهیه کردند که خوانندگان را تشویق می کرد تا برای یک پیشنهاد با زمان محدود کلیک کنند:

free-lattes-concise-email-language.png   


Postmates  نمی خواهد مخاطب را به اصل مطلب برساند. پس با یک سلام کوتاه و دوستانه، دقیقاً به هدف ایمیل می رسند: به مشتریان در مورد تبلیغات جدید "لاته رایگان بر اساس تقاضا"ی خود اطلاع می‌ دهند. پس از معرفی موضوع، آنها تعدادی از جزئیات ضروری را ارائه می دهند، سپس مخاطب را مستقیماً اقدام به دعوت می کنند.

هدفی که می‌خواهید با ایمیل خود بیان کنید چیست؟ اگر می‌دانید که ایمیل شما چه کاری را انجام می‌دهد - گیرنده به‌صورت درخواستی لاته رایگان سفارش می‌دهد، گیرنده به خاطر می‌آورد بلیت‌های بروس اسپرینگستین خود را بخرد، گیرنده انگیزه می‌گیرد تا کار کند - در این صورت زمان بسیار آسان‌تری برای تهیه پیش‌نویس ایمیل مختصر خواهید داشت. کپی که روی آن هدف نهایی متمرکز باقی می ماند.

اگر نوشتن یک کپی ایمیل مختصر انگیزه کافی برای محدود کردن اهدافتان نیست، به یاد داشته باشید که داشتن تنها یک فراخوان برای اقدام اولیه در بازاریابی ایمیلی، نرخ کلیک بهتری نسبت به ایمیل‌هایی با فراخوان‌های اقدام رقیب دارد.


۵- دوست داشتنی باشید.

فقط به این دلیل که ایمیل ها برای اطلاع رسانی هستند، به این معنی نیست که نمی توانند خوشحال کننده باشند. در برخی موارد، ایمیل می‌تواند راه بسیار خوبی برای درخشش شخصیت برند شما باشد و به شما کمک می‌کند تا با افراد موجود در لیست ایمیل‌های خود رابطه معناداری ایجاد کنید. از این گذشته، ارائه یک تجربه دوست داشتنی برای مردم با نحوه ارتباط شما با آنها شروع می شود و به پایان می رسد.

مثال زیر را از افراد حاضر در Death to Stock Photos بررسی کنید. هدف ایمیل عذرخواهی برای ایمیلی است که روز قبل ارسال کرده بودند، محصولی را تبلیغ می‌کرد که خیلی سریع فروخته شد، در سطح بین‌المللی ارسال نشد و عموماً به بسیاری از مشتریانشان تجربه ضعیفی داد.


death-to-stock-lovable-email.png

به بخشی از ایمیل که با رنگ قرمز مشخص شده توجه کنید. آنها با استفاده از زبان مختصر و مودبانه، آنچه را که اتفاق افتاده توضیح می دهند، بابت آن اشتباه عذرخواهی می کنند، و آنچه را که از این اتفاق یاد گرفته اند و چگونه از وقوع آن در آینده جلوگیری می کنند، توضیح داده‌اند و چندین گزینه برای پیگیری به گیرنده می دهند.

قالب این بخش از ایمیل برای تعداد زیادی از گیرندگانی که احتمالاً ایمیل را مرور می کنند، بهینه شده است. متن پررنگ و پاراگراف های یک جمله ای باعث می شود که آن را آسان دنبال کنید. در نهایت، آنها از افزودن برخی شخصیت ها با استفاده از عباراتی مانند "به ما یک wavvveeee بدهید برای در راستای تاکید بر برند خود نمی ترسند . نتیجه؟ گیرندگان احتمالاً برای بخشیدن آنها به خاطر اشتباهی که  صادقانه پذیرفته اند دید بازتری دارند.


۶- در فراخوانی خود از زبان عملی استفاده کنید

درست است: ایمیل‌ها نیز دارای کال تو اکشن هستند. بسیار خوب، این کار را خوب انجام دهید. اول و مهمتر از همه اینکه راه ارتباطی برای اقدام ایمیل شما باید بسیار آسان باشد.  به یاد داشته باشید: افراد ایمیل های خود را مرور می کنند. اگر چیزی وجود دارد که می‌خواهید با گیرندتان ارتباط برقرار کنید، آن کال تو اکشن است.

اگر در حال ارسال یک ایمیل HTML هستید، ممکن است تصمیم بگیرید مانند ایمیل AmazonLocal در زیر، دکمه ای را اضافه کنید.

پاک کردن فراخوان برای اقدام در کپی ایمیل



دو ویژگی می تواند این دکمه فراخوان را موثرتر کند:

۱- طراحی عالی: ابتدا توجه کنید که چگونه دکمه نارنجی بزرگ و روشن از طرح آبی متمایز است.

۲- کپی عالی: کپی روی دکمه به همان اندازه مهم است. دکمه فراخوان شما باید شامل زبانی باشد که مختصر، واضح و کنش‌گرا باشد. این دکمه AmazonLocal با کلمات بسیار کمی به شما می گوید که با استفاده از افعال چه کاری می توانید انجام دهید. در واقع می توانید معامله ای (Deal) را که در ایمیل اشاره شده است مشاهده کنید.

اما این نیز بسیار مهم است که مدتی را صرف بهینه‌سازی ایمیل‌های متنی خود کنید تا کال تو اکشن واضحی داشته باشید. مهم نیست که ایمیل HTML شما چقدر شیک باشد، همه سرویس گیرندگان ایمیل تصاویر شما را نمایش نمی دهند و همه گیرندگان ایمیل انتخاب نمی کنند که تصاویر شما را ببینند. در واقع، و دریافتیم که، در حالی که مردم می‌گویند ایمیل‌های مبتنی بر HTML و تصویر را ترجیح می‌دهند، در حقیقت، ایمیل‌های ساده‌تر بهترین عملکرد را دارند.

به نحوه استفاده ما  از لینک در  ایمیل برای جلب توجه گیرندگان به سمت کال تو اکشن  نگاهی بیندازید:


hubspot-plain-text-email.png 

این پیام در مقایسه با اکثر ایمیل‌های HTML، گرافیک یا رنگ زیادی ندارد به این ترتیب، لینک ها توجه بیشتری را به خود جلب می کنند. وقتی خوانندگان متن را مرور می کنند و روی چیزهایی مانند کلمات پررنگ، تصاویر، و متن هایپرلینک شده تمرکز می کنند، همان پیشنهاد را بارها و بارها تکرار می کنند که دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام دهند - پیشنهاد خود را با کلیک کردن بر روی کال تو اکشن عملی کنید.

منبع: hubspot Blog