/آموزشی

نوشتن کپشن جذاب در اینستاگرام - بخش دوم

در بخش پیشین این مقاله چند نکته اصلی که موجب افزایش دنبال کنندگان شما در اینستاگرام خواهند شده را توضیح دادیم. حالا در بخش دوم و پایانی می توانید با سایر نکات حائز اهمیت در جذب دنبال کننده آشنا شوید.

5. طول پست ها را در نظر بگیرید

متن اینستاگرامی شما باید بیشتر بر کیفیت تمرکز کند تا کمیت. اما طول مطلب مورد نظر شما باید مناسب باشد. هم می تواند کوتاه و واضح، و یا طولانی و مملو از اطلاعات باشد. این مسئله را هدف و مطلب مورد نظر شما مشخص می کند. برای تعامل مداوم با مخاطبان خود، از کپشن هایی با  طول های مختلف استفاده کنید. با این روش در واقع از روش طبیعی صحبت کردن پیروی می کند و پست های شما بیشتر قابل دسترسی می شوند. منظور این است که ما در صحبت ها و محاوره روزمره مان هم گاه کوتاه و موجز حرف می زنیم و گاه طولانی و با بیان جزئیات فراوان و یا ارائه اطلاعات زیاد، موضوع صحبت، ضرورت آن، مخاطب ما، شرایط و موقعیت مکالمه و … تعیین کننده میزان حرف های ماست. از این ویژگی مکالمات می توان برای طول پست ها و عناوین آنها استفاده کرد، و بر اساس موضوع، ضرورت و مخاطبان پست هایی با طول های مختلف استفاده کرد. گاه عکس العمل ما در مورد یک رویداد اجتماعی می تواند با یک بیت شعر و یا یک عبارت کوتاه بیان شود، و در مواردی که امکان ارائه اطلاعات دقیق و تازه ای در خصوص یک مطلب را داشته باشیم طولانی بودن پست ایرادی نخواهد داشت.

6. مثل ربات به نظر نرسید

تعامل رسانه های اجتماعی هرگز نمی تواند جایگزینی برای تعامل انسانی باشند. با این وجود، هیچ کس نمی خواهد تیتری بخواند که به صورت ماشینی نگارش شده است. باید جذابیت انسانی داشته باشد تا فالوورهای بیشتری را جذب کند.

از این مورد، اصالت نقش اساسی دارد. متن های خود را به گونه ای بنویسید که خواننده احساس کند کسی با آنها صحبت می کند. هنگامی که دنبال کنندگانتان متوجه شوند متن های شما شبیه دوستی است که با آنها صحبت می کند، تمایل بیشتری برای درج نظر پیدا خواهند کرد، حتماً بر اهمیت درج نظر توسط کاربران واقفید و نیاز به توضیح آن نیست.

اینستاگرام در مقایسه با سایر شبکه های اجتماعی یک پلت فرم نسبتاً غیر رسمی است. بنابراین، استفاده از حس شوخ طبعی برای کشف هر موضوعی هیچ آسیبی به شما نمی رساند، پس خیلی خشک و رسمی و ربات گونه هم نباشید.

7. از نظرسنجی اینستاگرام را برای جذب مشارکت استفاده کنید

این یا آن؟ آره یا نه؟ همه دوست دارند در این نظرسنجی های سریع اما سرگرم کننده شرکت کنند. افزودن نظرسنجی در متن های شما می تواند افراد بیشتری را درگیر پست های شما کند. می توانید نظر دنبال کنندگانتان را در مورد هر چیزی بپرسید. در نظر داشته باشید مخاطبان شما بیشتر از چه طیفی هستند و از سلایقشان آگاه شوید. آیا نظرسنجی در مورد رویدادهای اجتماعی و اخبار روز برایشان جذابتر است یا مثلاً پیش بینی وقایع قسمت بعدی فلان سریال تلویزیونی ترند شده؟ انتخاب ناآگاهانه موضوع نظر سنجی می تواند نتیجه عکس داشته باشد، پس هوشمندانه عمل کنید.


8.  نظر و احساسات شخصی را به اشتراک بگذارید

اگر می خواهید مکالمه ای را با دنبال کنندگان تان شروع کنید، متن هایی منتشر کنید که حاوی احساسات شما باشد. مخاطبان وقتی حس کنند شما نظرتان را بدون ترس ابراز می کنید به تعامل با شما علاقمند می شوند. هرچه بیشتر احساسات شخصی خود را به اشتراک بگذارید، پیروان شما بیشتر می توانند با پست ارتباط برقرار کنند. همچنین می توانید واژه های احساسی را برای توصیف نظر خود استفاده کنید. هنگام اشتراک گذاری نظر خود در مورد هر موضوعی، لازم نیست بی طرف باشید. صریح و روراست باشید، در مورد موضوعات و اخبار مهم و مورد توجه سایرین اگر نظری دارید آن را بیان کنید، نه اینکه به کسی، رویکردی یا جریانی بتازید یا توهین کنید، اما می توانید نظر حتی انتقادی خود را بیان کنید و موضع مشخصی داشته باشید.


9. درباره موضوعات پرطرفدار بنویسید

یکی از راه های مطمئن برای شروع تعامل با فالورهایتان، نوشتن مطلب در مورد موضوعات پرطرفدار است. چه یک رویداد فرهنگی شهر شما باشد وچه جدیدترین ویدیو وایرال شده جدید، هر چیز مرسوم و مرتبطی که به ایجاد تعامل و گفتگو بین دنبال کنندگان شما شود. حواستان به کامنت ها باشد و جواب دادن به آنها را فراموش نکنید. وقتی دارید در مورد یک موضوع به روز، مهم یا جنجالی چیزی منتشر می کنید باید وقت بگذارید تا دنبال کنندگانتان از اظهار نظر در مورد پست شما پشیمان نشوند.

10. به کپشن های جذاب در اینستاگرام اهمیت دهید

اینستاگرام یک پلتفرم تصویری است، اما اگر می خواهید افراد بیشتری عکس ها و فیلم های شما را ببینند، کلمات اهمیت ویژه ای دارند. برای ایجاد متن های چالش برانگیز است باید کمی وقت بگذارید و فکر کنید که چه مواردی را شامل شود. هنگامی که تلاش و زمان بیشتری برای نوشتن کپشن جذاب برای پست های خود صرف می کنید، به زودی متوجه خواهید شد که دیگران به آن اهمیت می دهند و تلاش می کنند با شما تعامل ایجاد  کنند.