/رویدادها

نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه


این رویداد بین المللی هر ساله در شهر شارجه برگزار می شود و به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی منطقه و همچنین موقعیتی برای ارتباط ناشران سراسر جهان با مخاطبان عاشق نوشتار و مطالعه به حساب می آید. این نمایشگاه امسال از 12 تا 22 ماه جاری (آبان 1400) با شعار، همیشه یک کتاب مناسب وجود دارد (There's always a right book)، برگزار و در کنار آن طی یازده روزه بیش از 400 رویداد ادبی از جمله کارگاه های روزانه نویسندگی، شعرخوانی و امضای کتاب نیز در نظر گرفته شده است. که می توان به برگزاری کارگاه خاویر گومز سانتاندر و دیگو آوالوس نویسندگان سریال پرطرفدار خانه کاغذی (La casa de papel) یا سرقت پول (Money Heist) در غرفه اسپانیا اشاره کرد.

توجه ناشران به تولید و ارائه آثاری در مورد شارجه، همچنین فرهنگ، هنر و تاریخ عربی مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می گیرد. علاوه بر این تنوع آثار و ناشرین بین المللی باعث شده این نمایشگاه برای بسیاری از مسافران به عنوان یک جاذبه توریستی شارجه در نظر گرفته شود. حضور بیش از 1400 ناشر ملی و بین المللی، وجود کتاب در ژانرها و موضوعات مختلف، پوشش 210 زبان، حضور چهره ها ادبی و نویسندگان مطرح باعث می شود هر سال بیش از دو میلیون نفر از این نمایشگاه دیدن کنند.

اما آنچه نمایشگاه کتاب شارجه را جذاب کرده تنها کتاب و ادبیات نیست. در این رویداد فرصتی برای چشیدن غذاها و تنقلات عربی نیز فراهم است. غرفه های متعددی در فضای نمایشگاه برای آشپزی زنده و سرو غذاهای عربی در نظر گرفته شده که بیش از همه توجه خانواده های شارجه ای را به خود جلب کرده است.

علاوه بر این شهر شارجه دارای جاذبه های گردشگری متعددی است , می تواند برای مسافرانی که برای بازدید از نمایشگاه کتاب به این شهر مراجعه می کنند جذاب و چشم نواز باشد.

نمایشگاه کتاب در مجاور بخش قدیمی شهر شارجه برگزار می شود. این بخش از شهر دارای کوچه‌های باریک، ساختمان‌های قدیمی، بازارها و خانه‌های سنتی است. در این منطقه قدیمی‌ ترین بازار امارات یعنی سوق العرشه و تعدادی گالری‌ و نمایشگاه هنری مانند موزه هنر شارجه، موزه خوشنویسی و … قرار دارد.

بازار آبی، یک مرکز خرید با معماری چشمگیر و بیش از 600 فروشگاه برای انواع کالا مانند پوشاک، فرش، سوغاتی و همچنین بازار طلای شارجه در دل آن نیز نزدیک نمایشگاه کتاب واقع شده. جنبش و هیجان موجود در این بازار باعث می شود حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید ارزش داشته باشد پرسه ای در طبقات آن بزنید.

القصبه معروف به محله رستوران غذاهای محلی، اسکله المجز، مسجد النور، آکوریو شارجه، موزه تمدن اسلامی، خانه قدیمی شیخ سعید بن حمد القاسمی، مرکز حیات وحش و ... از دیگر جاذبه های شهر شارجه به حساب می آیند.

وب سایت رسمی نمایشگاه: https://www.sibf.com/en/home