/تحلیلی

سئو چیست (بخش اول)



قبل از هر چیز باید بدانیم بهینه سازی موتور جستجو (SEO) همان چیزی نیست که در گذشته مثلاً همین چند سال پیش در موردش صحبت می شد. البته که امروزه، بیشتر کسب و کارها مفاهیم اساسی SEO و دلیل اهمیت آن را درک می کنند.

با این حال، وقتی نوبت به توسعه و اجرای یک استراتژی SEO مناسب برای تجارت شما می رسد ، فقط ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی که مشتریان شما به دنبال آن هستند، هم دشوار است و هم ناکافی.

در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که استراتژی SEO چیست، و اینکه چگونه به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی محتوایتان کمک می کند.

خیلی کلی، می توان گفت استراتژی SEO فرآیند سازماندهی محتوای وب سایت بر اساس موضوع برای بهبود احتمالی حضور در نتایج جستجو است. اساساً، این فرایندی است که شما برای به حداکثر رساندن فرصت به دست آوردن ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو دنبال می کنید. داشتن یک استراتژی SEO از این زاویه مهم است که به شما کمک می کند هنگام ایجاد محتوا در مسیر درست قرار بگیریم. به جای ایجاد آن چیزی که فکر می کنید افراد به دنبال آن هستند، استراتژی شما اطمینان می دهد که شما محتوایی را ایجاد کنید که افراد واقعاً به دنبال آن هستند نه بر اساس حدس و گمان.

در بازاریابی محتوا، استراتژی SEO رکن اصلی است زیرا نحوه نمایش محتوای شما را مشخص می کند، به ویژه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP). اگر محتوای شما پراکنده و نامرتب باشد، ربات های موتور جستجو زمان بیشتری برای نمایه سازی سایت شما، شناسایی حوزه اختیار و رتبه بندی صفحات سایت باید صرف کند.


استراتژی سئو موبایل

سئو موبایل عامل مهمی است که باید هنگام ایجاد استراتژی کلی خود در نظر داشته باشید. بهینه سازی موبایل شامل اطمینان از در دسترس بودن محتوای سایت شما برای بازدیدکنندگان در دستگاه های تلفن همراه است، بنابراین آنها می توانند همان تجربه ای را داشته باشند که از مرورگرهای دسکتاپ را دریافت کنند.

بهینه سازی موبایل فوق العاده مهم است، زیرا Google برای اولین بار در فهرست بندی تلفن همراه نیز فعالیت می کند. این بدان معنی است که الگوریتم به جای خزیدن به سمت یک سایت دسک تاپ، هنگام فهرست بندی و رتبه بندی صفحات برای SERP، از نسخه موبایل سایت شما استفاده می کند. علاوه بر این، درصد بالایی از درخواست های جستجوی Google در دستگاه های تلفن همراه اتفاق می افتد. بنابراین، رعیات همه موارد موثر در بهینه سازی، بدون اولویت بندی بهینه سازی تلفن همراه، استراتژی SEO شما را بی تأثیر خواهد کرد.

اگرچه این یک فرایند کاملاً جداگانه نیست، اما ملاحظات متفاوتی برای سئوی موبایل وجود دارد مانند نظارت بر سرعت صفحه، طراحی سایت پاسخگو ، سئو محلی و ایجاد محتوایی با کیفیت بالا ، صرف نظر از دستگاهی که در آن مشاهده شده است.


سئو چیست؟

بهینه سازهای موتور جستجو (SEO) یا سئو کارها افرادی هستند که وب سایت ها را برای دستیابی به رتبه بالاتر در SERP ها و کسب ترافیک ارگانیک بهینه سازی می کنند. در حقیقت، یک SEO کار یک استراتژیست محتوای کاملاً تخصصی است که به یک کسب و کار کمک می کند فرصت هایی را برای پاسخ به سوال های مردم در مورد اهداف مربوطه خود پیدا کند.

بطور کلی سه نوع سئو وجود دارد که یک استراتژیست سئو می تواند بر روی آنها تمرکز کند:


SEO در صفحه: این SEO بر روی محتوایی که در واقع در صفحات سایت است و نحوه بهینه سازی آن برای افزایش رتبه وب سایت برای کلمات کلیدی خاص تمرکز دارد.

SEO خارج از صفحه: این SEO بر روی پیوندهایی است که از دیگر نقاط اینترنت 

. گوگل به همان اندازه که به محتوا اهمیت می دهد به تنظیمات فنی نیز اهمیت می دهد، بنابراین این مشخصات فنی نیز برای رتبه بندی مهم است.

به خاطر داشته باشید که هر کسب و کاری دارای اهداف مختلفی است، بنابراین کار SEO کار است که صنعت خود را بررسی و تعیین کند که مخاطبان او به چه چیزی اهمیت می دهند و چه استراتژی ای را تدوین می کنند که آنچه را که به دنبالش هستند به آنها ارائه دهد.

در زیر ما چند مرحله را که می توانید برای اطمینان از اینکه استراتژی SEO که موجب موفقیت شما برای رسیدن به می شود یا نه را می آوریم

  • استراتژی سئو
  1. لیستی از موضوعات را تهیه کنید.
  2. بر اساس این عناوین لیستی از کلمات کلیدی دم بلند تهیه کنید.
  3. برای هر موضوع صفحه ایجاد کنید.
  4. راه اندازی یک وبلاگ
  5. یک برنامه ثابت وبلاگ نویسی ایجاد کنید.
  6. یک طرح لینک سازی ایجاد کنید.
  7. قبل از بارگذاری پرونده های رسانه ای در سایت خود، آنها را فشرده کنید.
  8. در مورد اخبار سئو و بهترین روش ها به روز باشید.
  9. موفقیت محتوای خود را اندازه گیری و پیگیری کنید.



1. لیستی از موضوعات تهیه کنید.

کلمات کلیدی در قلب سئو جستجو می شوند، اما آنها دیگر اولین قدم برای دستیابی به رشد ارگانیک نیستند. در عوض، اولین قدم تهیه لیستی از موضوعاتی است که دوست دارید محتوای شما به آنها بپردازد.

برای شروع، لیستی از حدود 10 کلمه و اصطلاح مرتبط با محصول یا خدمات خود تهیه کنید. برای تحقیق در مورد این کلمات، شناسایی حجم جستجوی آنها و ایجاد تغییرات متناسب برای تجارت خود، از یک ابزار SEO (مثلاً: ابزار کلمات کلیدی Google ، Ahrefs ،SEMRush یا Growth Bar) استفاده کنید.

با این کار، شما این عناوین را با کلمات کلیدی محبوب کوتاه مرتبط می کنید، اما پست های وبلاگ منفرد را به این کلمات کلیدی اختصاص نمی دهید. بیایید با استفاده از تصویر زیر مثالی از این فرآیند را مرور کنیم.



فرض کنیم یک استخر در حال تلاش برای رتبه بندی در "استخرهای فایبرگلاس" است که ماهانه 110،000 جستجو روی آن انجام می شود. این کلمه کلیدی دم کوتاه می تواند موضوع اصلی ایجاد محتوای آنها باشد، اما کسب و کار همچنین باید مجموعه ای از کلمات کلیدی مرتبط را برای گنجاندن در محتوای آنها شناسایی کند. به عنوان مثال، آنها می توانند از "قیمت استخر فایبرگلاس" یا "هزینه استخر فایبرگلاس" برای دستیابی به رتبه بندی اضافی برای کلمه کلیدی استخرهای فایبرگلاس استفاده کنند.

با استفاده از حجم جستجو و رقابت، می توانید لیستی از 10-15 کلمه کلیدی دم کوتاه ایجاد کنید که مربوط به تجارت شما هستند و توسط مخاطبان هدف شما جستجو می شوند. سپس، این لیست را بر اساس حجم ماهانه جستجو رتبه بندی کنید.

هر یک از کلمات کلیدی که شناسایی کرده اید ستون نامیده می شوند و آنها به عنوان پشتیبانی اصلی برای یک خوشه بزرگتر از کلمات کلیدی دم بلند عمل می کنند، که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

2. بر اساس این عناوین لیستی از کلمات کلیدی دم بلند تهیه کنید.

طی این مرحله، صفحات خود را برای کلمات کلیدی خاص بهینه خواهید کرد. برای هر ستونی که شناسایی کرده اید، از ابزار کلمه کلیدی خاصی برای شناسایی پنج تا 10 کلمه کلیدی دم بلند استفاده کنید که بیشتر با کلمه کلیدی موضوع اصلی مرتبط باشد.

به عنوان مثال، ما به طور منظم در مورد SEO محتوا ایجاد می کنیم، اما دشوار است که رتبه بندی خوبی در Google برای چنین موضوع محبوبی فقط با این واژه مخفف داشته باشید. ما همچنین با ایجاد چندین صفحه که همه آنها دقیقاً همان کلمه کلیدی را هدف قرار می دهند - و بالقوه SERP های مشابه، با محتوای خود رقابت می کنیم. بنابراین، ما همچنین در مورد انجام تحقیقات کلمات کلیدی، بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو، ایجاد یک استراتژی SEO و سایر موضوعات فرعی در چتر SEO محتوا ایجاد می کنیم.

این امر به کسب و کارها کمک می کند افرادی را که دارای علایق و پرسش های مختلف هستند جذب شوند - و در نهایت برای افراد علاقه مند به آنچه شما ارائه می دهید، نقاط ورود بیشتری ایجاد شود.

از کلمات کلیدی دم بلند خود برای ایجاد پست های وبلاگ یا صفحات وب استفاده کنید که موضوعات خاص را در ستون هایی که انتخاب کرده اید توضیح دهد. با هم، تمام کلمات کلیدی دم بلند شما یک خوشه در اطراف یک موضوع ستونی ایجاد می کنند. الگوریتم های موتور جستجو به ارتباط بین خوشه ها برای اتصال کاربران با اطلاعاتی که آنها جستجو می کنند بستگی دارد.

به این روش فکر کنید: هرچه محتوای شما بیشتر مشخص باشد، نیازهای مخاطب شما نیز بیشتر می شود و احتمال اینکه این ترافیک را به لید تبدیل کنید بیشتر است. گوگل به این ترتیب به وب سایت هایی که هدایت می شود ارزش می دهد، صفحاتی که به کارهای داخلی یک موضوع کلی می پردازند به عنوان بهترین پاسخ برای پرسش یک شخص شناخته می شوند و رتبه بالاتری دارند.


3. برای هر موضوع صفحه ایجاد کنید.

وقتی صحبت از وب سایت ها و رتبه بندی در موتورهای جستجو می شود، تلاش برای بدست آوردن یک صفحه برای رتبه بندی تعداد انگشت شماری از کلمات کلیدی غیرممکن است. اما، اینجا مکانی است که لاستیک با جاده رودرو می شود.

از مباحث ستونی که به دست آوردید برای ایجاد صفحه یا پستی استفاده کنید که با استفاده از کلمات کلیدی دم بلند که برای هر خوشه در مرحله دو ایجاد کرده اید، نمای کلی در مورد موضوع داشته باشید. این صفحات ستون اساساً می توانند یک جدول مطالب باشد، جایی که شما توضیحات مربوط به موضوع اصلی را ارائه می دهید، و خوانندگان را در مورد موضوعات فرعی که در سایر پست ها توضیح می دهید، خلاصه می کنید.

در نهایت، تعداد موضوعاتی که برای آنها صفحات ستونی ایجاد می کنید باید با نیازهای کسب و کار شما مطابقت داشته باشد، مانند تعداد محصولات و پیشنهادهای شما. با این کار کاربران و مشتریان می توانند شما را در موتورهای جستجو بدون توجه به کلمات کلیدی مورد استفاده بسیار آسان پیدا کنند.

4- یک وبلاگ راه اندازی کنید.

وبلاگ نویسی می تواند یک روش باورنکردنی برای رتبه بندی کلمات کلیدی و درگیر کردن کاربران وب سایت شما باشد. به هر حال، هر پست وبلاگ یک صفحه وب جدید و یک فرصت اضافی برای رتبه بندی در SERP ها است. اگر تجارت شما از قبل وبلاگ ندارد، ایجاد یک وبلاگ را در نظر بگیرید.

هنگام نوشتن هر پست وبلاگ و گسترش خوشه های خود ، باید سه کار انجام دهید:

بیش از سه یا چهار بار در کل صفحه کلمه کلیدی دم بلند خود را وارد نکنید زیرا Google مطابقت دقیق کلمات کلیدی را مانند گذشته در نظر نمی گیرد. در حقیقت، موارد زیادی از کلمه کلیدی شما می تواند پرچم قرمز موتورهای جستجو باشد که شما برای به دست آوردن رتبه بندی کلید واژه خود را پر می کنید و آنها شما را به این دلیل مجازات می کنند.

دوم، همیشه به صفحه ستونی که برای موضوعات خود ایجاد کرده اید پیوند دهید. شما می توانید این کار را به صورت برچسب در سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) یا به عنوان متن اصلی لنگر در متن مقاله انجام دهید.

پس از انتشار هر پست وبلاگ، به آن در صفحه ستون اصلی پیوند دهید که از زیرمجموعه پشتیبانی می کند. با اتصال ستون و خوشه به این روش، به Google می گویید که رابطه ای بین کلمه کلیدی دم بلند و مبحث اصلی وجود دارد که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید.

5- یک برنامه ثابت وبلاگ نویسی ایجاد کنید.

هر پست وبلاگ یا صفحه وب شما ایجاد نمی کند لزوماً به یک خوشه موضوع تعلق داشته باشد. همچنین نوشتن در مورد موضوعات مماس که مشتریان شما برای ایجاد اقتدار با الگوریتم های Google اهمیت می دهند ارزش زیادی دارد.

با توجه به این نکته، حداقل هفته ای یک بار وبلاگ نویسی کنید. به یاد داشته باشید، شما در وهله اول برای مخاطبان خود وبلاگ نویسی می کنید، نه موتورهای جستجو، بنابراین بازار هدف خود را مطالعه کنید و درباره مواردی که آنها به آنها علاقه دارند بنویسید

ایجاد یک استراتژی محتوا برای ثابت ماندن و تمرکز روی اهداف خود ممکن است مفید باشد.

6. یک طرح لینک سازی ایجاد کنید.

مدل خوشه ای موضوع، راه پیشرفت شما در سئو است، اما تنها راه ایجاد رتبه بندی بالاتر در محتوای وب سایت شما پس از ایجاد آن نیست.

در حالی که پنج مرحله اول ما به SEO داخلی اختصاص داشت، ایجاد لینک هدف اصلی SEO خارج از صفحه است. ایجاد لینک (Link-Building) فرآیندی است برای جذب لینک های ورودی (که بک لینک نیز نامیده می شوند) به وب سایت شما از طریق منابع دیگر در اینترنت. به عنوان یک قاعده کلی، سایت های دارای اقتدار بیشتر که به محتوای شما پیوند می خورند تأثیر قابل توجهی در رتبه بندی شما دارند.

مدتی را به طوفان فکری اختصاص دهید، تمام روشهای مختلفی که می توانید پیوندهای ورودی را به خود جلب کنید. شاید شما در ازای دریافت پیوند به سایت های خود با اشتراک لینک با کسب و کارهای محلی شروع کنید، یا چند پست وبلاگ بنویسید و آنها را در سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید برای فرصت های وبلاگ نویسی مهمان به سایر وبلاگ ها مراجعه کنید که از طریق آنها می توانید آنها را به وب سایت خود پیوند دهید.

7. فایل های رسانه ای را قبل از بارگذاری در سایت خود فشرده کنید.

این یک مرحله کوچک اما مهم در روند جستجوگرها است، به ویژه برای بهینه سازی تلفن همراه.

با رشد وبلاگ یا وب سایت شما، بدون شک تصاویر، فیلم ها و رسانه های مرتبط بیشتری برای پشتیبانی از مطالب خود خواهید داشت. این دارایی های بصری به شما کمک می کند تا توجه بازدیدکنندگان شما تداوم داشته باشد، اما گاه فراموش می شود که این فایل ها می توانند بسیار حجیم باشند. از آنجا که سرعت صفحه یک فاکتور مهم در رتبه بندی است، مهم است که اندازه فایل ها های رسانه ای که در سایت خود بارگذاری می کنید را کنترل نمایید.

هرچه اندازه پرونده بزرگتر باشد، ارائه یک وب سایت برای مرورگر اینترنت دشوارتر است. همچنین بارگیری این تصاویر برای مرورگرهای تلفن همراه دشوارتر است، زیرا پهنای باند دستگاه های آنها بسیار کم است. بنابراین، هرچه اندازه پرونده کمتر باشد، سرعت بارگیری وب سایت شما سریعتر خواهد بود. اما، چگونه تصاویر را فشرده می کنید و کیفیت را حفظ می کنید؟

لازم است قبل از بارگذاری تصاویر، فیلم ها و فایلهای گرافیکی، از یک ابزار فشرده سازی برای کاهش اندازه پرونده ها استفاده کنید. سایتهایی مانند TinyPNG تصاویر را فشرده می کنند، در حالی که Squoosh گوگل می تواند فایل های تصویر را در اندازه های میکروسکوپی کوچک کند. با این وجود نحوه فشرده سازی و حجم فایل های خود را مدیریت کنید، نگه داشتن فایل ها در محدوده کیلوبایت (KB) یک قانون اساسی است.


8. در مورد اخبار SEO و بهترین روش ها به روز باشید.

دقیقاً مانند بازاریابی، چشم انداز موتور جستجو نیز در حال پیشرفت است. ماندن در بالای روندهای فعلی و بهترین روش ها یک استراتژی مهم است و منابع آنلاین متعددی وجود دارد که می توانند به شما در انجام این کار کمک کنند.

9. موفقیت محتوای خود را اندازه گیری و پیگیری کنید.

SEO می تواند وقت و تلاش زیادی را صرف کند و به همین دلیل، شما می خواهید بدانید که آیا استراتژی شما کار می کند یا خیر. برای درک موفقیت در روند کلی خود و شناسایی زمینه های ممکن برای پیشرفت، مهم است که معیارهای خود را پیگیری کنید.

می توانید با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل وب دلخواه خود، ترافیک ارگانیک را کنترل کنید یا داشبورد خود را با استفاده از Excel یا Google Sheets ایجاد کنید. همچنین، ردیابی صفحات نمایه شده، ROI و رتبه بندی شما در SERP می تواند به شما در شناخت موفقیت و همچنین شناسایی زمینه های فرصت کمک کند.